Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Waarvoor dient het start-stop systeem?

rlRniedP5Vxga5B1ExQcYL1EcJCJBLCHkY9zU9wL.jpeg


18-februari-2020 | Site4Cars weetjes | Site4Cars
 

Autoproducenten ontwikkelen continu innovatieve technologieën om de prestaties van de motor, en andere onderdelen, te verbeteren. Dit doen ze onder andere om het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Het start-stop systeem is hier een van de bekendste en meest succesvolle voorbeelden van. Een start-stop systeem komt bij steeds meer auto’s voor, bij nieuwe modellen is het steeds vaker standaard. Dit systeem schakelt de motor uit als je stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik en het is bovendien beter voor het milieu. In deze blog gaan dieper op dit systeem in.

Wat is een start-stop systeem in de auto?

Het start-stop systeem schakelt dus simpelweg de motor van de auto uit als je stilstaat voor bijvoorbeeld een stoplicht. Op dat moment is aandrijving natuurlijk overbodig, en het gebruik van benzine ook. Doordat de motor niet meer aanstaat gebeurt dit ook niet langer, wat goed is voor de motor, het brandstofverbruik en zeker ook voor het milieu. De start-stop systeem werking is heel simpel. Allereerst is er een internationaal symbool voor het systeem, de A met een pijl eromheen. Hieraan kun je zien of je het systeem hebt en of het werkt of niet. 

De motor af laten slaan:

De eerste stap is natuurlijk het laten afslaan van de motor. Bij een handgeschakelde auto zet je hiervoor de auto in zijn vrij en laat je de koppeling opkomen. De motor slaat af en het lampje gaat branden. Bij een automaat moet je simpelweg de rem vasthouden. Overigens blijven alle andere systemen in de auto gewoon werken, de auto schakelt zich niet ineens volledig uit.

De motor opnieuw starten:

Bij een handgeschakelde auto druk je de koppeling weer in, dan start de auto direct weer. Dit gaat vrij snel, je kunt de auto in de eerste versnelling zetten en direct wegrijden. Bij een automaat is de rem loslaten genoeg voor het opnieuw starten van de motor.

Waarom bestaat het start-stop systeem?

Het start-stop systeem bestaat met name om het brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Het is ook bedacht om fileproblemen in grote steden minder problematisch te maken, qua kosten en uitstoot.Daarnaast is een start-stop systeem gunstig voor de prestaties van de motor, en vertraagt het de slijtage van andere onderdelen. Toyota ondernam de eerste poging om een systeem te ontwikkelen dat de motorwerking controleert en voorkomt dat de motor stationair draait. Het ontwikkelde een systeem dat de motor na 1,5 seconden stationair draaien uitschakelde. 

Daarna kwamen er steeds meer soortgelijke systemen. Zo kon je in bepaalde auto’s de motor aan en afzetten door op een knop te drukken. De besparing door het start-stop systeem wordt nog altijd steeds groter, door de voortdurende ontwikkeling van deze succesvolle technologie. Het werkt met name bij een stoplicht, maar bijvoorbeeld ook als je stilstaat in een file. 

Wanneer werkt het start-stop systeem?

Het start-stop systeem is in principe altijd ingeschakeld, maar om te werken moet er wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Hieronder sommen we de belangrijkste op, het kan zijn dat jouw auto hiervan afwijkt omdat elk model en elk systeem anders kan werken.

  1. De motor moet warm zijn: een koude motor is sowieso nooit gunstig en voordelig. Motor warmte wordt daarnaast gebruikt om het interieur te verwarmen. Om deze redenen zal het start-stop systeem niet werken als de motor nog niet warm is.
  2. De airco is ingeschakeld: De airco wordt door de motor aangedreven, dus zonder motor werkt deze niet. Als je de airco hebt ingeschakeld zal de motor daarom niet afslaan.
  3. Lage accuspanning: bij een lage accuspanning zal het systeem niet werken om het risico dat de motor niet opnieuw kan aanslaan te vermijden. Als de accu genoeg is opgeladen zal het systeem weer werken.
  4. De snelheid is niet hoog genoeg geweest. Als je niet hard hebt gereden, vaak is 10 km per uur de grens, werkt het systeem ook niet. Het systeem wordt pas ingeschakeld wanneer je na stilstand boven die snelheid hebt gereden. 

Accu start stop systeem

Belangrijk om te weten is dat je bij een start-stop systeem een speciale accu nodig hebt, een EFB accu of een AGM accu. De reden hierachter is eigenlijk heel logisch. Doordat de auto veel vaker wordt uitgeschakeld, moet de motor dus ook veel vaker opstarten. Dan is het ook nog zo dat tijdens het stilstaan bijvoorbeeld de airco, radio en navigatie wel gewoon door blijven gaan. De accu wordt dus wel gewoon leeggetrokken, en daarna nog verder doordat je de motor weer opnieuw moet starten. Hierdoor is de accu diep ontladen. Vervolgens ga je rijden waardoor de accu zich een beetje kan opladen, maar wellicht is er binnen een paar minuten een volgend stoplicht. En dan herhaalt het proces zich, terwijl de accu nog niet volledig is opgeladen. Dit vraagt dus om heel andere, veel zwaardere belasting van de accu. Daarom heb je echt een EFB of AGM accu nodig. Ook belangrijk om te weten, mocht je deze willen vervangen is het niet aan te raden om dit zelf te doen. Dit moet volgens een bepaalde procedure en de accu moet worden ingelezen om het goed te laten functioneren. Dit kun je beter overlaten aan een professional, onze montagepartners helpen graag. 

Heeft een start-stop systeem nadelen?

Dit klinkt natuurlijk allemaal positief, maar heeft een start-stop systeem nadelen? Het antwoord hierop is ja, en dat nog buiten de start-stop systeem problemen die zich voor kunnen doen. Dit ligt vaak aan de auto zelf, of een probleem met het systeem. Er zijn ook een aantal algemene nadelen voor dit systeem die altijd gelden. Allereerst vergt dit systeem een krachtige toerusting, en dan met name wat betreft startmotor en accu. De kosten hiervoor liggen twee keer zo hoog als voor het conventionele systeem. 

Verder brengt het vele starten een zwaardere belasting van de krukaslagers met zich mee. Een conventioneel systeem kan ongeveer 50.000 keer starten en stoppen, zonder moeite. Dit bereik je niet in korte tijd. Bij het start-stopsysteem komt het voor dat je meer dan 500.000 keer de auto start en stopt. Standaard krukaslagers zijn na 100.000 wel versleten, waardoor je deze dus vaak moet vervangen.  

Tot slot is de vertraging bij het starten voor veel mensen toch nog een hinderlijke factor, ook al is deze te verwaarlozen. De vertraging verschilt per systeem maar is altijd minder dan 1 seconde, dus het stelt niet veel voor. Toch stoort dit veel mensen. 

Het start-stop systeem uitschakelen

Wellicht heb je een start-stop systeem maar ben je hier helemaal niet over te spreken. Kun je dan het start-stop systeem uitschakelen? Dat kan inderdaad zeker, via de knop kun je dit systeem uitschakelen, waarna dit systeem niet meer werkt. Of je houdt bij een handgeschakelde auto gewoon de koppeling in, dan gebeurt er ook niks met het systeem. Echter raden wij toch aan om het niet uit te zetten en er wel gebruik van te maken, omdat het een goed systeem is. Het is gunstig voor zowel je brandstofverbruik en dus je portemonnee als voor het milieu. Doe er daarom je voordeel mee.