Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Top 10 meest verkochte auto onderdelen

6a1dT9R2s4GB5UkJMwsAW4IQJijXgf5Zeq29n1EU.jpeg


9-februari-2018 | Site4Cars weetjes | Site4Cars
 

Remblokken

Remblokken zijn aan slijtage onderhevig. De werking is gelijk aan remblokken van je fiets. Elke keer dat je de rem van je auto gebruikt, slijt er een laagje af. Als de remvoering de minimale dikte heeft bereikt geeft een waarschuwingslampje in je auto aan dat de remblokken vervangen moeten worden. Auto’s die vaak langere ritten maken, remmen minder waardoor de remblokken minder snel zullen slijten. Auto’s die veel stadsritten maken remmen vaker en zullen daarom eerder de remblokken moeten vervangen. Het is aan te raden om regelmatig het niveau van jouw remvloeistof in reservoir te controleren omdat als de remblokken slijten er meer remolie nodig is om ze tegen de remschijf aan te drukken. Indien deze onder het minimum staat moet deze bijgevuld worden. Het advies is om elke twee jaar de remvloeistof te laten vervangen.

Remschijven

Remschijven zijn in combinatie met de remblokken de belangrijkste onderdelen voor het verkorten van de remweg. Remschijven zijn net als remblokken ook aan slijtage onderhevig, door het ontstaan van wrijving tussen de remschijf en het remblok. Remschijven vervang je minder vaak dan remblokken omdat de remschijven van ijzer zijn en geen remvoering bevatten. De remschijven bevatten geen sensor waardoor je geen waarschuwing in de auto krijgt als deze versleten zijn. De staat van de remschijven wordt visueel bepaald door de monteur. Het is ook aan te bevelen indien de remschijven vervangen moeten worden, om ook tegelijkertijd de remblokken te vervangen. Oudere auto’s zijn meestal voorzien van remschijven aan de voorzijde en remtrommels met remschoenen aan de achterzijde. Auto’s vanaf de beginjaren 2000 kunnen zowel aan de voor- en achterzijde remschijven in combinatie met remblokken hebben.

Accu

De taak van de accu in de auto is te zorgdragen voor de stroomvoorziening zodat al de aanwezige auto onderdelen die stroom nodig hebben zoals radio, verwarming, verlichting, etc. naar behoren werken. De accu heeft een gemiddelde levensduur van 4 tot 6 jaar, maar dit is afhankelijk van verschillende factoren zoals:

  • Weersomstandigheden
  • Leeftijd van de auto
  • Gebruik van de auto
  • Aantal elektrische gebruikers (onderdelen) in de auto

Er wordt vaak aangenomen dat de accu alleen in de winter aan capaciteit inboet. Dit is niet het geval, want onder zomerse omstandigheden wordt het erg heet onder de motorkap. Door deze warmte slijt de accu ook. De startproblemen ontstaan dan in de winter door de kou, omdat er dan meer capaciteit van de accu wordt gevraagd om de motor te laten starten. Er zijn verschillende soorten en merken accu’s. De meest bekende is de startaccu van de merken Bosch en Varta. Daarnaast bestaan er ook verlichtingsaccu’s en AGM accu’s.

AGM accu

Wat zijn de verschillen tussen een loodaccu en een AGM accu? Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Bij de gewone accu bevindt het lood zich in de accu en worden daarom ook wel natte accu’s genoemd. De voordelen van een AGM accu zijn dat deze accu’s een langere levensduur hebben, onderhoudsvrij zijn, op alle posities behalve ondersteboven gemonteerd kunnen worden en zijn inzetbaar bij systemen die autonoom draaien. Deze accu’s worden ook vaak gebruikt bij taxi’s en in de transportsector.

Koppelingset

Een koppeling van de auto zorgt ervoor dat je zonder schokken kunt overschakelen naar de volgende of vorige versnelling. Een koppelingset bestaat uit meerdere onderdelen, namelijk een drukgroep, koppelingsplaat en een druklager. Deze onderdelen zijn, door de wrijving die er ontstaat wanneer je je koppelingspedaal intrapt, aan slijtage onderhevig.

Koppelingset vervangen

De symptomen van een versleten koppeling zijn:

  • Koppeling gaat slippen bij het wegrijden
  • Koppelingspedaal komt hoger op dan normaal
  • Het trillen van het koppelingspedaal
  • Kraakgeluiden bij het schakelen

Ondanks dat een koppelingset uit verschillende onderdelen bestaat, wordt het altijd aangeraden om een complete koppelingset te vervangen. Alle onderdelen hebben namelijk hetzelfde aantal kilometers meegedraaid. Het vervangen van een koppelingset is een arbeidsintensieve klus waardoor het veel arbeidsloon met zich meebrengt. Daarnaast is de kans aanwezig dat bij het demonteren van het koppelingset, het vliegwiel of andere gerelateerde onderdelen vervangen dienen te worden.

Steeds vaker wordt er een dubbel massa vliegwiel gemonteerd. Het voordeel ten opzichte van een enkel vliegwiel is dat de kleine trillingen extra gedempt worden en eventuele geluiden verminderd worden. De levensduur van een koppelingset is afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van eventuele een aanhanger of caravan, maar ligt vaak tussen de 130.000 en 200.000 km.

Uitlaat

Een uitlaatsysteem is de complete uitlaat en deze bestaat uit een voorpijp, katalysator, tussendemper en de einddemper. Het uitlaatsysteem wordt aan elkaar verbonden met bouten, moeren, moffen en uitlaatklemmen en wordt opgehangen aan de auto met uitlaatrubbers. Een uitlaat heeft meerdere taken, waaronder het voorkomen van het binnendringen van schadelijke uitlaatgassen, het beperken van het motorgeluid en het optimaliseren van het brandstofgebruik. De katalysator heeft als taak de schadelijke uitlaatstoffen om te zetten naar neutrale stoffen zodat deze geen bijdrage geven aan de milieuvervuiling. Tevens bevat een uitlaat een lambdasensor. Deze lambdasensor zorgt voor de regulering van de uitlaatgassen. Moderne dieselauto’s zijn voorzien van een roetfilter. De roetfilter heeft als taak om de schadelijke roetdeeltjes op te vangen zodat deze de lucht niet gaan vervuilen. Deze deeltjes zijn schadelijk, omdat deze bijdragen aan de concentratie van fijnstof.

Uitlaat vervangen

Een uitlaat vervangen is geen makkelijke klus. Dit komt vooral omdat het vaak voorkomt dat er bouten afbreken of zeer moeilijk los te krijgen zijn. De uitlaat bevindt zich onder de auto, waardoor je een brug nodig hebt om hier makkelijk bij te komen. Er zijn verschillende kwaliteiten in uitlaten. Goedkope uitlaten hebben vaak een kortere levensduur en een minder goede pasvorm. Het bekendste kwaliteitsmerk Bosal is een Nederlands merk en heeft het grootste marktaandeel op de vervangingsmarkt.

Distributieset

Het vervangen van de distributieriem is gerelateerd aan de onderhoudsinterval. Deze interval is bij elke auto verschillend. Het op tijd vervangen van de distributieriem met spanrollen en geleide rollen is noodzakelijk, omdat bij het breken van de distributieriem er motorschade kan ontstaan. De gemiddelde vervangingstermijn van een distributieriem varieert tussen 60.000 en 120.000 km. Het komt ook steeds vaker voor dat de waterpomp inclusief een distributieset vervangen wordt. Dit is noodzakelijk als de waterpomp door de distributieriem aangedreven wordt. Modernere auto’s worden steeds vaker uitgerust met een distributieketting i.p.v. een distributieriem. Een distributieketting is meestal onderhoudsvrij en een distributieriem moet periodiek vervangen worden. De drie bekendste merken van originele kwaliteit zijn Gates, SKF en Contitech.

Ruitenwisser

Ruitenwissers zijn zeer belangrijk voor het behouden van goed zicht. Naast dat ruitenwissers belangrijk zijn voor het zicht vanachter de voorruit is het ook belangrijk om de achterruitenwisser te controleren en tijdig te vervangen. Versleten ruitenwissers zijn te herkennen aan het achterlaten van strepen of een waas op de ruit. Als de ruitenwisserbladen gaan happen of piepen op de ruit, zijn deze ook aan vervanging toe. Zorg er wel voor dat je op een natte ruit je ruitenwissers gebruikt. Dit kan door regen zijn, maar ook door je ruit nat t emaken met ruitensproeiervloeistof. Het gebruik van je ruitenwisser op een droge ruit komt niet ten goede aan de ruitenwisserbladen. De verschillende merken zoals Bosch, Valeo en Hella leveren zowel de conventionele ruitenwisserbladen als de flat blade ruitenwisserbladen. Deze flat blade ruitenwisserbladen bestaan compleet uit rubber en hebben geen starre metalen bovenzijde, waardoor ze beter met de ruit meebuigen. De ruitenwisserbladen worden aangedreven door de ruitenwissermotor. Het is aan te raden om ruitenwissers van een A-merk zoals bijvoorbeeld Bosch, Valeo of Hella te monteren i.p.v. vaak aangeboden goedkope ruitenwissers. Deze goedkope ruitenwissers hebben een rubber van een veel mindere kwaliteit met als gevolg dat het zicht er niet beter van wordt.

Filters

In de auto bevinden zich de volgende filters die periodiek vervangen dienen te worden:

Deze filters worden middels een door de autofabrikant opgegeven schema via de grote beurt, kleine beurt of tussenbeurt periodiek vervangen.

Airco onderdelen

De airco is niet meer weg te denken in het huidige wagenpark. Een airco systeem bestaat uit verschillende componenten die allemaal aan slijtage onderhevig zijn. De onderdelen die het meest vervangen worden zijn:

Het is aan te raden om eens in de twee jaar het koelsysteem een airco service beurt te laten geven. Het voordeel in de zomer is dat je verzekerd bent van frisse lucht en in de winter je ramen snel ontwasemt zijn. De kosten van een airco reparatie zijn relatief hoog, omdat de onderdelen niet goedkoop zijn en het een arbeidsintensieve klus is. Laat daarom bij elke beurt de airco nakijken en eventueel bijvullen. Dit draagt bij aan het rijcomfort.