Slijtage van de autobanden, wat kan je er tegen doen?

6-april-2018 Banden Site4Cars

Waarom slijten banden?

Banden slijten vanaf het moment dat ze op de auto gemonteerd worden. Dit komt doordat ze constante wrijving en weerstand opbouwen met het wegdek. Hierdoor verliest de band elke keer hele kleine beetjes rubber. Dit noemt men het slijten van de banden. De slijtage van autobanden is niet iets wat je kan voorkomen. Je kan het echter wel vertragen door goed om te gaan met de banden. Er zijn veel meer factoren die een rol spelen bij de slijtage van de autobanden. Dit heb je vaak zelf in de hand, en daarom geven we je tips hoe je de slijtage van de banden kan verminderen.

Verkeerde bandenspanning

Een te lage of te hoge bandenspanning kanzorgen voor een onregelmatige slijtage. Daarnaast slijten de banden sneller wanneer er geen juiste bandenspanning wordt aangehouden. Bij een lage bandenspanning komt de band met een groter oppervlak in aanraking met het wegdek. Hierdoor gaat het middelste gedeelte van de band omhoog staan waardoor de buitenzijdes van de banden harder slijten. Bij een te hoge bandenspanning creëer je het tegenovergestelde effect. De band komt met een te klein oppervlak in aanraking met het wegdek waardoor dit kleine oppervalk veel sneller slijt.

Wat is dan wel de juiste bandenspanning en hoe kan je dit meten?

Er gelden een aantal richtlijnen voor het meten van de bandenspanning. Als je je hieraan houdt weet je dat de bandenspanning altijd correct is en kom je niet voor onverwachte verassingen te staan.

  • Controleer de bandenspanning als de banden ‘koud’ zijn. De banden zijn ‘koud’ als je niet meer dan 3 kilometer hebt gereden.
  • Pomp de banden niet op wanneer de banden warm zijn. Dit kan ervoor zorgen dat de banden alsnog niet de juiste bandenspanning hebben wanneer ze koud zijn. Warme lucht zet namelijk uit, wanneer de lucht afkoelt neemt het volume af wat ervoor zorgt dat de bandenspanning lager wordt.
  • Als de banden warm zijn er je moet de banden oppompen, reken dan 0,3 bar extra voor elke band.
  • In het instructieboekje van de auto, of de zijkant van de tankdop vind je de bandenspanning waardes voor de banden. Houdt er rekening mee dat de bandenspanning anders is wanneer de auto bepakt is met veel spullen.
  • Controleer elke maand de bandenspanning (vergeet het reservewiel niet)
  • Het is bijna altijd zo dat de voor en achterbanden een andere bandenspanning hebben, let hier dus goed op.
  • Let er goed op dat verschillende banden verschillende bandenspanning vereisen. Er kan namelijk verschil zitten in de bandenspanning van je zomerbanden en winterbanden, ga er dus nooit vanuit dat dit altijd hetzelfde is.

Welke voordelen heeft de juiste bandenspanning?

De juiste bandenspanning zorgt voor voordelen tijdens het rijden. Je auto reageert beter en het bevorderd de rijprestaties van de auto. Met de juiste bandenspanning heeft de band precies genoeg contact met het wegdek om de grip te optimaliseren. Het is veiliger voor iedereen in het verkeer wanneer je auto voldoende grip heeft. Je hebt minder brandstofkosten omdat de banden minder weerstand bieden. Omdat de banden minder weerstand bieden heb je ook minder slijtage aan de banden. Zie hieronder een afbeelding die uitlegt hoe je band ten opzichte van het wegdek staat wanneer je de juiste bandenspanning hebt.


Te hard rijden

Door te hard rijden slijten je banden simpelweg meer. Dit komt omdat er meer wrijving ontstaat wanneer je harder rijdt. Wanneer je hard optrekt of hard remt ontstaat er meer wrijving dus meer slijtage bij de banden. Hetzelfde geldt voor de bochten. Hoe harder je de bocht neemt, hoe harder de banden slijten. Vergelijk het met een potlood. Hoe harder je het potlood op het vel drukt of hoe sneller je op en neer gaat, hoe sneller het potlood slijt en je het opnieuw moet slijpen. Een herkenbaar voorbeeld zijn de banden van Formule 1 auto’s. Deze slijten enorm snel, de baan ligt na een race vaak vol met rubber wat van de banden af is gesleten.

Overbelasting van de banden

Bij overbelasting van de banden is de wrijving hoger dan normaal. Hierdoor slijten de banden sneller dan normaal. Ook is de kans op een klapband vele malen groter bij overbelasting. Je kan op de zijkant van de band zien hoeveel kg de band mag dragen. Ook kan je daaraan aflezen wat de topsnelheid is die de band aankan. De tabellen leggen uit wat de informatie op je band betekent.

LiKGLIKGLIKGLIKGLIKG
501906529080450956901101060
511956630081462967101111090
522006730782475977301121120
532066831583487987501131150
542126932584500997751141180
5521870335855151008001151215
5622471345865301018251161250
5723072355875451028501171285
5823673365885601038751181320
5924374375895801049001191360
6025075387906001059251201400
6125776400916151069501211450
6226577412926301079751221500

63

272784259365010810001231550
64280794379467010910301241600


Snelheidsaanduiding banden

AanduidingMax. Snelheid km/uurAanduidingMax. Snelheid km/uur
J100S180
K110T190
L120U200
M130H210
N140V240
P150W270
Q160Y300
R170ZR240+

Je kan ook simpel controleren of je de juiste banden op de auto hebt liggen. Deel het gewicht van de auto door 4 (4 banden) en je weet welk gewicht de banden minimaal moeten kunnen dragen. Hou er altijd rekening mee dat de banden het gewicht ook moeten kunnen dragen wanneer deze vol zit met personen of een andere lading. Laten we het volgende voorbeeld nemen. Een Volkswagen Golf VII 1.0 TSI Comfortline Blue Motion weegt 1157kg. Dit is het leeggewicht van de auto. Reken daar een bestuurder en alle vloeistoffen bij en we zitten grofweg op 1300kg. 1300kg/4 is 325kg per band. Dit is dus het minimale gewicht wat 1 band moet kunnen dragen. In de praktijk moet een auto, 2 tot 7 personen kunnen vervoeren met een lading erbij. Normaal gesproken heeft de auto dan ook een band die veel meer gewicht kan dragen dan wat de band minimaal moet kunnen dragen. Bij een Volkswagen Golf raden wij je aan om een band te nemen met een gewichtsindex van 91. Met een Max. snelheid van 240 km/uur. Je komt dan uit op een band met 91V.

De auto is verkeerd afgesteld

Wanneer de auto niet in balans is zorgt dit ervoor dat de banden sneller slijten of ongelijk slijten. Dit kan gebeuren wanneer de bandenspanning niet gelijk is in de banden of wanneer de auto niet goed afgesteld is. Vaak merk je dit als de auto naar een bepaalde kant toe trekt. Dit kan liggen aan het feit dat de banden aan de desbetreffende kant een lagere bandenspanning hebben, maar het kan ook aan de afstellingen van de auto liggen. Hierdoor trekt de auto overdreven naar een kant toe waardoor deze banden meer slijten dan de banden aan de andere kant. Laat je auto uitlijnen om dit te verhelpen.

Juiste band voor het juiste seizoen

Het helpt enorm wanneer je de juiste banden tijdens het juiste seizoen gebruikt. Banden zijn namelijk erg gevoelig voor de temperatuur en zijn hier ook op gemaakt. Een winterband slijt in de winter net zo hard als een zomerband in de zomer slijt. Maar een winterband slijt vele malen sneller in de zomer dan een zomerband, dit komt omdat de winterband zachter rubber heeft. All-season banden slijten over het algemeen sneller dan zomerbanden in de zomer, maar minder snel dan winterbanden. Kies dus op het juiste moment voor de juiste band, dit zorgt ervoor dat je de banden ontziet in omstandigheden waarvoor ze niet gemaakt zijn. Alles over winterbanden lees je hier.

Aandrijving van de auto

De aandrijving van de auto zorgt er ook voor dat de banden niet gelijkmatig slijten. Dit komt omdat de meeste auto’s voorwiel aandrijving hebben. Dit betekent dat de voorbanden worden aangedreven door de motor, en dat zorgt ervoor dat de voorbanden sneller slijten dan de achterbanden. Hetzelfde geldt voor achterwiel aangedreven auto’s. Bij deze auto’s slijten de achterbanden sneller. Dit verschil door de aandrijving is te verwaarlozen wanneer je een vier wiel aangedreven auto rijdt. Houd er wel rekening mee dat voorbanden altijd harder slijten dan achterbanden.

Slijtage door stilstand

Banden kunnen ook slijten wanneer ze stil staan. We hebben het hier niet over het slijten door het wegdek, maar het slijten van de kwaliteit van het rubber. Het rubber wordt namelijk na verloop van tijd droog en het kan daardoor scheurtjes gaan vertonen. Dit kan ervoor zorgen dat de banden niet optimaal gebruikt kunnen worden of dat de banden eerder kunnen klappen. Dit fenomeen komt vaak voor bij aanhangwagens of caravans, omdat deze banden vaak stilstaan. Daarnaast is het ook mogelijk dat je ‘vierkante’ banden krijgt wanneer de auto, aanhangwagen of caravan te lang stil staat. De banden zijn dan niet letterlijk vierkant maar meer ovaal. Wanneer dit gebeurt kan je het beste de banden vervangen. Probeer ze niet rond te krijgen door ze opnieuw op te pompen, dit vergroot alleen maar de kans op een klapband. Als je een voertuig hebt wat lang stil moet staan kan je het beste het voertuig op as steunen zetten, of de banden eraf halen en ze ergens op te bergen. De velgenboom is een perfecte manier op ze handig en snel op te bergen.

Te oude banden

Hoe ouder je band is, hoe sneller de band kan gaan slijten. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar dit is wel mogelijk. Dit komt omdat de band meer en meer is blootgesteld aan de bijbehorende klimaat omstandigheden. De band kan hierdoor droog zijn geworden waardoor het slijtageproces bevorderd wordt. Het is verstandig om banden die ouder zijn dan 6 jaar te vervangen. Banden die ouder zijn dan 10 jaar moet je gelijk vervangen. Je kan aan de zijkant van de banden zien wanneer de band is geproduceerd. Dit noemt men de DOT code. De laatste 4 cijfers in de DOT code staan voor de productie datum van de banden. De eerste twee cijfers staan voor de productie week, en de laatste twee cijfers staan voor het productie jaar.

Slijtage door misbruik

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de banden slijten door misbruik. Hierbij kan je denken aan hard optrekken, hard remmen, slippen en het op- en afrijden van stoepranden. Dit is niet bevorderlijk voor banden waardoor ze sneller zullen slijten. Het bekende gezicht van slippende banden is hier natuurlijk een goed voorbeeld van.

Verkeerde banden

Banden slijten sneller wanneer de verkeerde banden onder een auto gemonteerd zijn. Denk hierbij aan banden die het gewicht van de auto niet goed aan kunnen. Of banden die de snelheid van de auto niet aankunnen. Let daarom bij de aankoop van banden altijd goed op deze gegevens. In onze blog over het kiezen van de juiste banden staat duidelijk uitgelegd waar je op moet letten bij het aanschaffen van nieuwe banden. Ben je toch niet zeker over je keuze? Gebruik dan de live chat op onze website om al je vragen over banden te stellen. 

Het is niet aan te raden om met verschillende banden te rijden. Dit zal niet ten goede komen van de prestaties van de band, daarnaast zullen ze ook sneller slijten. Houdt er rekening mee dat wanneer je een bestelwagen, of busje rijdt het beter is om speciale ‘van’ banden aan te schaffen. Deze banden kunnen meer gewicht dragen dan normale banden omdat ze voorzien zijn van het label ‘extra load’. 

Wanneer zijn mijn banden aan vervanging toe?

Je autobanden zijn aan vervanging toe als de minimale profiel-diepte is bereikt. Voor zomerbanden is dit 1,6mm en dit geldt ook voor winterbanden. Ook voor all-season banden geldt een minimale diepte van 1,6mm. Er wordt aangeraden om winterbanden te vervangen wanneer de profiel-diepte minder dan 4mm is. Wanneer de profieldiepte namelijk minder dan 4mm is verliest de winterband zijn effect waardoor de band ook z’n grip verliest. Let wel op dat de 1,6mm een minimale waarde is. Er wordt niet aangeraden om met een profieldiepte van 1,6mm te gaan rijden. De banden hebben dan vrijwel geen grip en kunnen moeilijk het water wegwerken, waardoor aquaplaning mogelijk wordt.

Hoe meet ik profieldiepte van mijn banden?

Er zijn verschillende manieren om de profieldiepte van de banden te meten. Een profieldieptemeter is een handige tool om dit te meten. Op deze manier weet je of je banden wettelijk zijn toegestaan. Ook geeft het je een indicatie hoe hard je banden slijten en wanneer je banden aan vervanging toe zijn.

Een andere handig manier is de slijtage-indicatoren die zich op de banden bevinden. Wanneer het profiel gelijk is aan de slijtage-indicator is de band aan vervaging toe. Ga er nooit vanuit dat de slijtage-indicator gelijk is aan de wettelijke toegestane 1,6mm. Bij winterbanden zijn de slijtage-indicatoren 4mm hoog. Wanneer de wettelijke profieldiepte niet gehaald wordt kan de auto afgekeurd worden tijdens een APK-keuring. Als je meer wil weten over een APK-keuring, klik dan hier.


Rijgedrag verandert

Wanneer je merkt dat het rijgedrag verandert kan dit aan de banden liggen. Wanneer het glad of nat op de weg is merk je vaak als de banden minder grip hebben. Controleer de banden dan op beschadigingen, het profiel en de slijtage-indicatoren.

Samenvatting

Kortom, er zijn een heleboel factoren die bijdrage aan de slijtage van de auto. Het is echter wel mogelijk om de slijtage van de banden te vertragen als je goed met de banden omgaat. Het is wel duidelijk dat je niet kunt ontkomen aan bandenslijtage. Let daarom altijd goed op je banden en check de profieldiepte van de banden. Vervang je banden tijdig en zorg ervoor dat je de juiste banden voor je auto hebt tijdens het juiste seizoen.

WhatsApp
support
Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40