Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Een schokdemper vervangen in 7 stappen!

D6cDnOBnuqIxuEDx9LEDoj5EHpTjc0IRsn4MRrrx.jpeg


17-juni-2019 | Kennisbank | Site4Cars
 

In dit artikel leggen we je uit hoe je een schokdemper moet vervangen. Graag willen we van te voren benadrukken dat het raadzaam is om naar een garage te gaan voor een dergelijke ingreep als je geen ervaring hebt met het vervangen van een schokdemper! Schokdempers vervangen is namelijk een specialistische klus die erg ingewikkeld kan zijn. Daarnaast dient deze montage goed uitgevoerd te worden om de veiligheid van het voertuigen te kunnen blijven waarborgen.

Wat is een schokdemper?

Voordat we je uitleggen hoe je een schokdemper moet vervangen is het verstandig om te weten wat een schokdemper eigenlijk is. Een schokdemper is zoals het woord eigenlijk al verklapt, de demper van de schokken tijdens het rijden. Om het veersysteem van een auto zo goed mogelijk te maken moet het veerkracht en demping bezitten. Dit is de reden waarom elke auto een chassisveer en een schokdemper heeft. De chassisveer zorgt ervoor dat de hobbels in de weg niet direct worden overgedragen op de inzittende, waar de schokdemper ervoor zorgt dat de chassisveer snel gedempt wordt. Verder zorgen de schokdempers er ook voor dat de wielen contact blijven houden met het wegdek wat zeer belangrijk is voor de wegligging van de auto. Kortom een schokdemper is dus een zeer belangrijk onderdeel van de auto. Schokdempers kopen doe je bij Site4Cars!

Hoe werkt een schokdemper?

Een schokbreker bestaat uit een cilinder met daarin een zuiger. De zuiger is verbonden met de wielophanging en het cilinderhuis is verbonden met de auto. Tijdens de hobbels beweegt de zuiger in de cilinder. De cilinder is gevuld met vloeistof en deze wordt langs klepjes in de cilinder verplaatst. Deze klepjes zorgen dus voor de remming van deze beweging. Op deze manier zorgt de vloeistof ervoor dat de beweging van de zuiger gedempt wordt

Waarom slijt mijn schokdemper?

Een schokdemper is tijdens het rijden constant in beweging wat ervoor zorgt dat de slijtage langzaam maar zeker toeneemt. Dit komt doordat de klepjes in de schokdemper zullen slijten. Zodra deze verslijten zal de vloeistof er makkelijker doorheen kunnen wat ervoor zorgt dat de beweging minder gedempt wordt. Omdat die natuurlijk erg langzaam gaat is het zeer lastig om aan te geven wanneer een schokdemper versleten is. Het is heel lastig om verschil te voelen als je dagelijks met de auto rijdt. Door je rijgedrag aan te passen kan je ervoor zorgen dat de schokdempers langer meegaan. Denk hierbij aan het rustig nemen van drempels.

Hoe herken ik versleten schokdempers?

Er zijn verschillende symptomen waaraan je versleten schokdempers kan herkennen. Let op, het hoeft niet altijd zo te zijn dat je schokdempers kapot of versleten zijn wanneer je deze symptomen herkent, maar de kans is aanwezig dat het wel zo is. Bij twijfel altijd door een garage laten controleren.

- De auto geeft erg mee met zijwinden
- De auto helt overdreven erg over tijdens het maken van bochten
- De auto voelt zeer zweverig aan
- Het rijgedrag van de auto varieert en is moeilijk te controleren
- Er zit olie op de schokdempers
- Als je de auto naar beneden duwt veer hij een aantal keren na
- De auto ‘duikt’ naar voren als je remt
- Je hebt last van onregelmatige slijtage van de banden

Al deze symptomen kunnen voorkomen door een kapotte of versleten schokdemper. Laat deze op tijd controleren of vervangen.

Hoe monteer ik een schokdemper?

Het is belangrijk om te weten dat het vervangen van de schokdempers bij elke auto anders is. Zorg ervoor dat je een goede kwaliteit schokdemper bezit om te monteren. Deze handleiding is een zeer algemene handleiding met de basisprincipes voor het vervangen van een schokdemper. Als je zelf geen kennis hebt of niet het juiste gereedschap hebt voor het vervangen van de schokdempers raden we je aan om naar een garage te gaan. Dit is slechts een algemene beschrijving.

1. Auto opkrikken – Het is belangrijk om de auto op te krikken zodat de vering en de schokdempers geen gewicht hoeven op te vangen. Zorg ervoor dat de auto goed is opgekrikt zodat hij stevig en veilig staat. Een professionele krik vind je bij Site4Cars!

2. Wielen verwijderen – Verwijder het wiel door middel van het losdraaien van de wielmoeren. Dit is noodzakelijk omdat de schokdemper zich achter het wiel bevindt.

3. Schokdemper losmaken van het wiel – De schokdemper zit vastgemaakt aan het wiel omdat het op die manier de schokken van het wiel kan opvangen. Vaak zijn dit twee schroeven. Het kan zijn dat de schroeven goed vast zitten, gebruik dan WD-40 voor het losmaken van de schroeven.

4. Aangesloten onderdelen losmaken – Het kan zo zijn dat de schokdemper dicht op andere onderdelen zit. Om de demontage zo gemakkelijk mogelijk te maken is het aan te raden om de omliggende onderdelen los te maken. Dit zijn onderdelen zoals de remslang, de ABS-sensor en de remklauw. Zorg er ook voor dat de koppelstang en de fusee losgedraaid worden zodat de remschijf opzij geklapt kan worden.

5. Veerpootlager losmaken – Momenteel is de schokdemper alleen nog via het veerpootlager aan de carrosserie verbonden. Je kan via de motorkap vaak de beschermingskappen verwijderen zodat je bij de schroeven van het veerpootlager kan komen.

6. Schokdemper verwisselen – Als je alleen de schokdemper wil vervangen is het noodzakelijk dat de veer gespannen wordt. Hierdoor wordt de schokdemper toegankelijk. Maak de veerschotels los en haal de dempingseenheid eruit. De correcte installatierichting is aangegeven met een pijl. (bij de installatie van een schokdemper geen slagmoersleutel gebruiken!)

7. Zet alles in de omgekeerde richting weer in elkaar. Controleer of alles goed vast zit en goed op zijn plek zit. Dubbel check je werkzaamheden. Als je alles goed hebt gedaan kan je nu genieten van een nieuwe schokdemper!

Deze 7 stappen zijn algemene stappen die in basis voor elke auto gelden. Natuurlijk is het zo dat elke auto anders is wat ervoor zorgt dat er altijd kleine verschillen zijn bij het monteren van een schokdemper.