Motorolie; Wat is het en welke heb ik nodig?

22-maart-2018 Site4Cars weetjes Site4Cars

Wat is olie en waarom wordt het in auto’s gebruikt?

Olie is een breed begrip, het wordt overal in de wereld voor veel verschillende doeleinden gebruikt. Ook in de autowereld is motorolie auto niet weg te denken. Eigenlijk is olie niet de juiste benaming voor het middel dat in je auto gaat. Officieel gezien heet het smeerolie, dit komt omdat het bedoeld is om als smeermiddel te werken en de wrijving te verminderen. Er zijn veel verschillende soorten smeeroliën die in de auto gaan. Allemaal met een ander doel en vandaar ook een andere naam. Vaak worden er additieven toegevoegd aan de smeerolie om de eigenschappen te beïnvloeden. Motorolie is de bekendste variant van deze smeermiddelen. Er zijn 5 hoofdzaken waarom een motor, olie nodig heeft;

  1. De smering van bewegende onderdelen in de motor
  2. Afvoer van slijtage en gruis
  3. Afdichting tussen de cilinderwand en de zuiger door de oliefilm
  4. Bescherming tegen oxidatie
  5. Koelen van de motor

Wat voor motorolie moet er in mijn auto?

Om deze vraag te beantwoorden moet je eigenlijk eerst weten welke soorten motorolie er allemaal bestaan. Ook is het van belang welk type auto je hebt. De motor kan namelijk gemaakt zijn om op een specifieke soort motorolie te lopen. Daarnaast is het ook nog van belang in welk klimaat je leeft, dit heeft namelijk erg veel invloed op de eigenschappen van de olie en dus op de prestaties van de motor. Het is daarom niet een kwestie van een olie kiezen en in je auto te gooien. Je kan op twee simpele manieren uitvinden welke olie in je auto hoort.

  • Het type motorolie wat in je auto hoort staat altijd in het serviceboekje van de auto. Dit is door de fabrikant zo bepaald dus dit is altijd de juiste olie.
  • Het maakt nooit uit welk merk je koopt, als de soort olie maar hetzelfde is.

Dit zijn makkelijke reminders zodat je altijd de juiste olie in de auto stopt. Mocht je dit namelijk niet goed doen, dan is het mogelijk dat de motor er kapot van kan gaan, en dat is natuurlijk eeuwig zonde. Je kunt hier zoeken naar de juiste olie voor jouw auto. Typ simpelweg je kentekenplaat in en ga vervolgens naar de olie pagina. De originele nummers die meekomen uit het handboek in de auto staan onder de olie bij specificaties. Je kan ook naar https://www.kroon-oil.com/nl/ gaan. Hier kan je het kenteken van de auto ingeven en op deze manier wordt er bepaald welke olie er in je auto gaat. Check altijd even de productspecificaties op het originele nummer wat het merk meegeeft aan de olie. Als deze overeenkomen is het de juiste olie. Daarnaast wordt de bestelde olie altijd handmatig gecontroleerd door een medewerker van Site4Cars om er zeker van te zijn dat de juiste olie is besteld en wordt geleverd.

Wat is motorolie?

Het is natuurlijk makkelijk om de juiste olie te bestellen via online websites. Maar wat nu als je wat meer wilt weten over de olie die in de auto hoort? Het is tegenwoordig moeilijk om alle motorolie varianten uit elkaar te houden. Om uit te leggen wat motorolie precies is zullen we iets dieper op de materie in moeten gaan.

Minerale olie

Minerale olie is de olie waar de oudere auto’s vroeger op rond reden. Vandaag de dag rijden niet heel veel auto’s meer op minerale olie. Voornamelijk old timers rijden vaak nog rond op minerale olie. Wat is minerale olie? Minerale olie is een product wat uit ruwe aardolie wordt gedestilleerd. Hier komt ook veel gas bij vrij wat beter bekend is als LPG. Vervolgens is het noodzaak om de ongewenste delen in de olie (de onverzadigde koolwaterstoffen) af te breken met waterstof moleculen. Als dit is gebeurd heb je minerale motorolie, maar voordat deze verkocht wordt, voegen ze nog verschillende ‘dopes’ aan de olie toe. ‘Dopes’ zijn hulpstoffen die de eigenschappen van de motorolie verbeteren. Vaak geldt dat hoe duurder de motorolie is, hoe meer dopes er aan zijn toegevoegd. Denk hierbij aan additieven die ervoor zorgen dat de motor schoon blijft. Zo zijn er talloze dopes die je kunt toevoegen aan de motorolie.

Synthetische olie

Synthetische olie wordt op een hele andere manier verkregen. Deze wordt in het laboratorium gemaakt. Door kleine moleculen zoals aardgas aan elkaar te koppelen kan je langere koolwaterstof moleculen maken. Bij motorolie maakt men gebruik van etheen om de langere koolwaterstof moleculen te verkrijgen. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn, het is namelijk ook mogelijk om esters te gebruiken voor het maken van synthetische olie. Esters verkrijgt men uit alcoholen en vetzuren. Op deze manier kan de fabrikant precies bepalen welke eigenschappen de basisolie dus krijgt. Een voordeel van de synthetische olie is dat de moleculen bijna allemaal dezelfde lengte hebben. Hierdoor breken de moleculen niet zo snel, waardoor de olie minder oxideert of verouderd=t. Een ander voordeel van de bijna identieke moleculen is dat ze veel beter langs elkaar glijden, dit zorgt voor veel minder wrijving wat op zijn beurt zorgt voor minder brandstofverbruik. En dat is natuurlijk iets wat iedereen interessant vindt. Om het beste uit de synthetische olie te halen worden er vaak twee soorten synthetische basisolie samengevoegd. Daarnaast worden ook aan synthetische olie, ‘dopes’ toegevoegd om de eigenschappen van de olie te versterken.

Semisynthetische olie

Een semisynthetische olie is zoals het woord al aangeeft een mix van minerale olie en synthetische olie. Op deze manier creëert men een goede kwaliteit olie voor een relatief lage prijs. De kwaliteit van de semisynthetische olie wordt bepaald door de synthetische olie en de dopes die aan de minerale olie worden toegevoegd.


Mono- en Multi-grade

Vroeger reden de auto’s met een motorolie die enkel voor de zomer of de winter was. Ja, dat lees je goed, je moest dus elk seizoen de olie wisselen zodat de auto niks aan prestaties hoefde in te leveren of om te voorkomen dat de auto niet zou starten. Deze soort olie noem je monograde olie. De olie wordt opgedeeld in een viscositeitsklasse (SAE). Wanneer een olie één getal heeft na de SAE aanduiding betekent dit dat het om een monograde gaat, oftewel een olie die alleen voor onder de 0℃ is (SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W) of alleen boven de 0℃ is (SAE: 30, 40, 50). De W bij de SAE aanduiding staat voor winter. Een multi-grade is later ontwikkeld zodat de olie schommelende temperatuurverschillen makkelijker aankan. Een multi-grade herken je aan twee cijfers na de SAE aanduiding (SAE: 5W-30, 10W-40, 15W-40).

Viscositeit

De viscositeit geeft aan hoe dik de olie is onder verschillende temperaturen. Olie is namelijk dik bij koude temperaturen en dun bij hoge temperaturen. Dit drukt men uit in de viscositeit van de olie. Het SAE (Society of Automotive Engineers) heeft de norm voor de motorolieviscositeit bepaald. Dit betekent dat hoe lager het getal voor de ‘W’ is hoe dunner de olie is bij lage temperaturen. Hoe hoger het getal na de ‘W’ is hoe dikker de olie is blijft bij hoge temperaturen. Het is erg interessant als de olie bij koude temperaturen dun genoeg blijft, en bij warme temperaturen juist niet te dun wordt maar wat dikker blijft om de motor goed te kunnen smeren. Er zijn enorm veel verschillende motorolie die een verschillende viscositeit hebben. Over het algemeen geldt dat hoe hoger het SAE nummer is hoe hoger de viscositeit van de olie is. Hieronder zie je een afbeelding die de viscositeit van een bepaalde olie in relatie tot de buitentemperatuur laat zien. In extreem koude omstandigheden wil je dus een SAE 0W of een 5W, je ziet hieraan ook de werking van de multi-grade olie. Een 0W zal veel te dun worden bij temperaturen boven de nul. Andersom zal een SAE 40 veel te dik worden bij temperaturen onder de nul. Daarom is een multi-grade olie erg handig.