Kies een andere auto
Koelvloeistof bijvullen en de verschillende soorten
Wat doet koelvloeistof precies?
Wat koelvloeistof precies doet, is soms nog niet helemaal duidelijk. Toch is koelvloeistof een onmisbaar onderdeel van het koelsysteem. De vloeistof zorgt er namelijk voor dat overtollige warmte wordt afgevoerd. Als dit niet gebeurt, is de kans op beschadiging van de motor aanzienlijk groter. De koelvloeistof loopt door het motorblok en neemt zo de overtollige warmte weg. Vervolgens wordt de koelvloeistof door de radiator gepompt om zo de hete koelvloeistof af te koelen met rijwind. Deze cyclus herhaalt zich, waardoor de vloeistof uiteindelijk een keer opraakt.
Welke koelvloeistoffen zijn er?
Er bestaan verschillende soorten en kleuren auto koelvloeistoffen. In het verleden was het zelfs zo dat om de twee jaar de vloeistof moest worden vervangen. Hedendaags kunnen de vloeistoffen veel langer mee. Dit komt door de corrosiewerende functies. Een leuk weetje: de verschillende kleuren van de vloeistoffen komen door de verschillende technologieën die worden gebruikt.
Om het wat duidelijker te maken, hebben we hieronder een overzicht gemaakt met de verschillende kleuren koelvloeistoffen. Daarbij wordt ook aangegeven voor welke auto’s ze geschikt voor zijn.
Kleur/Type | Algemene informatie | Geschikt voor |
Rood/roze (SP12, SP13 / G12, G12+, G12++, G13) | Sommige fabrikanten hebben in het jaar 1996 hun eigen rood/roze kleurige koelvloeistof (G12, G12++) gelanceerd. Deze koelvloeistof is net als de 'gewone' koelvloeistof gebaseerd op ethyleen glycol. De rood/roze koevloeistof is alleen volledig silicaatvrij en van hogere kwaliteit. | Bijna alle personenauto's. Alle VAG-modellen zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. |
Geel, transparant | Deze kleur is te mengen met commerciële vloeistoffen. | Iedere auto kan overweg met deze koelvloeistof. |
Groen (SP14) | / | Citroën & Peugeot |
Geel (SP15/G12) | Enkele automodellen hebben gele vloeistof. | De nieuwste modellen Opel, Mercedes, Ford en Vauxhall. |
Blauw | Koelvloeistof werd tot medio 1995 vooral gebruikt op basis van ethyleen glycol. | BMW, Opel, Mercedes, Volkswagen, Audi, Seat & |
Koelvloeistof bijvullen
Heb je eenmaal de juiste koelvloeistof kunnen vinden, dan komt het moment in zicht dat je de vloeistof kunt gaan bijvullen. Om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen, helpen we je hierbij graag op weg! Volg deze stappen voor het makkelijk en snel bijvullen van de koelvloeistof:
- Zorg dat de motor koud is, voordat je aan de slag gaat.
- Draai vervolgens rustig de dop van het koelvloeistofreservoir. Het kan zo zijn dat er tijdens het opendraaien een beetje druk uit het reservoir ontsnapt.
- Vervolgens kan de koelvloeistof bijgevuld worden. In de volgende stappen leggen we je uit hoe u dit het beste kunt doen.
- Vaak wordt er op het reservoir een minimum en maximum streepje aangegeven. Vul nu de vloeistof aan totdat deze ongeveer in het midden van deze streepjes zit. We raden aan om gebruik te maken van een trechter voor het bijvullen van de koelvloeistof.
- Als de vloeistof is bijgevuld, kun je de trechter weer verwijderen.
- Tot slot kun je de motorkap weer sluiten.
Het koelvloeistofniveau controleren
Mocht u tussentijds de keus maken om het koelvloeistofniveau te controleren, dan is het het veiligst om eerst de motor af te laten koelen. De koelvloeistof zal dan ook terugstromen in het expansievat. Dit vat bevindt zich in de motorruimte. Het is meestal niet nodig om de dop van het expansievat te verwijderen. Het niveau van de koelvloeistof kan vaak zonder dat de dop verwijderd wordt afgelezen worden.
Bij een koude motor moet het expansievat voor de helft gevuld zijn. Is dit niet het geval? Dan kan dit betekenen dat er een tekort aan koelvloeistof is. Het gaat dan om een tekort in het koelsysteem. Soms komt het voor dat er een lekkage is opgetreden of is de druk in het systeem te hoog geweest, waardoor er vloeistof uit het systeem is geperst. We raden je aan om de koelslangen, de aansluitingen van de koelslangen, de aansluitingen van de koelslangen op de motor en de radiateur te controleren op eventuele lekkages. Op de plek van de lekkage is vaak een groene of rode vloeistof waarneembaar.
Tijdens de APK-keuring vindt er altijd een controle plaats van het koelvloeistofniveau. Echter, raden we je aan om toch zelf even het peilniveau na te kijken. U kunt zo onnodige kosten besparen die de garage in rekening brengt voor het vullen van de koelvloeistof.
Koelvloeistof kopen
Koelvloeistof is op veel plekken te verkrijgen. De keuze hangt vaak af van de prijs. Site4Cars heeft een uitgebreid assortiment koelvloeistof. Je hebt de keuze uit grootverpakkingen en kleinverpakkingen. Op basis van de hoeveelheid koelvloeistof die je nodig hebt, kun je jouw keuze baseren.