Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Hoe werkt het remsysteem?

VspGG5bL6J7EczgeoVMCIbKkdn5qa4DAekqR9ICl.jpeg


3-augustus-2018 | Site4Cars weetjes | Site4Cars
 

In deze blog gaan we het hebben over het remsysteem van een auto. Iedereen weet dat een auto remmen nodig heeft om weer tot stilstand te komen. Maar niet iedereen weet hoe het remsysteem precies werkt. Welke onderdelen komen erbij kijken en waarom zijn de remmen slijtage gevoelig. Er zijn ook veel verschillende soorten remsystemen wat het er allemaal niet makkelijker op maakt. Nadat je deze blog hebt gelezen weet je alles over het remsysteem van jouw auto. Heb je na het lezen van de blog nog steeds een onbeantwoorde vraag? Contacteer ons dan even via de mail en we helpen je graag verder!

Wat is het remsysteem?

Het remsysteem zorgt ervoor dat de auto, wanneer deze in beweging is, tot stilstand kan worden gebracht. Je bedient de remmen van de auto door middel van het rempedaal, deze zit altijd in het midden van de pedalen, en bij automaten aan de linkerkant.

Er zijn twee soorten remsystemen bekent:

  1. Remschijven ofwel schijfremmen is misschien wel het bekendste systeem. Bij dit systeem worden de remschijven (dit zijn metalen schijven) aan de naaf gekoppeld zodat deze meedraaien met de wielen. Zodra er geremd wordt, drukken de remblokken tegen de remschijven aan zodat deze tot stilstand kunnen komen.
  2. Trommelremmen is zoals het woord al zegt een trommel met daarin twee halve remschoenen. Zodra er op de rem gedrukt wordt, worden deze remschoenen tegen de trommel gedrukt waardoor de auto remt.

Er zijn naast deze onderdelen nog vele andere onderdelen die ervoor zorgen dat het remsysteem naar behoren werkt.

Hoe werken remschijven?

Remschijven zijn er in vele soorten en maten, maar ze werken allemaal hetzelfde. De remschijf zit aan de naaf gekoppeld wat ervoor zorgt dat hij meedraait met de wielen. Om de remschijven zitten de remtangen, en daar zitten de remblokken in. De remblokken worden door de remcilinder tegen de remschijven aangedrukt. Als dit gebeurt ontstaat er heel veel wrijving wat ervoor zorgt dat de remschijven niet meer goed kunnen draaien en dus de auto tot stilstand brengen. Door de enorme wrijving ontstaat er heel veel warmte. De remblokken moet deze warmte dus aankunnen, ook moeten ze niet te snel slijten.

Er zijn verschillende soorten remschijven, namelijk de volgende;

1. Massieve remschijven, deze remschijven zijn massief en enkelvoudig. Vaak worden deze remschijven bij wat kleinere of langzamere voertuigen gebruikt. Het kan ook zijn dat deze remschijven voorkomen op oudere auto’s.

2. Geventileerde remschijven, zijn remschijven waarbij er eigenlijk twee remschijven aan elkaar gekoppeld zijn met een tussenschot. Deze remschijven kunnen meer kracht aan. Het voordeel van geventileerde remschijven is het volgende:

  • Betere warmteafvoer
  • Minder slijtage
  • Betere vertraging

3. Geperforeerde remschijven, zijn schijven waarbij er gaatjes of groeven in de schijf zijn gemaakt. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Optimale vertraging
  • Goede waterafvoer
  • Goede warmteafvoer

Naast normale metalen remschijven zijn er ook nog keramische remmen. Deze zijn heel wat duurder en je vindt ze vaak op duurdere auto’s zoals Porsche, Ferrari, Bugatti en alle andere topmerken. Het voordeel van de keramische remmen zijn de volgende:

  • Veel minder last van ‘fading’
  • Lichten dan metalen remschijven (brandstof besparing)
  • Directer remgevoel
  • Langere levensduur (200.000 km)

Bij keramische remmen heb je minder last van ‘fading’, maar wat is ‘fading’ dan precies? Fading treedt op wanneer de remmen langdurig zwaar zijn belast. Hierdoor wordt het remmen steeds minder en dit merk je aan het rempedaal. Je moet het pedaal namelijk steeds verder indrukken om nog goed te kunnen remmen. Bij fading stinken de remmen vaak ook, je kan het dus ruiken aan de remmen.

Van welk materiaal zijn remblokken gemaakt?

Remblokken zijn cruciaal in het remsysteem. Zonder de remblokken kunnen de remschijven niet tot stilstand komen. Het is daarom dus ook erg belangrijk om de juiste remblokken te maken. De remblokken moeten tijdens het remmen enorme hitte kunnen weerstaan zonder daardoor veel te snel te slijten. Er zijn grofweg 3 soorten remblokken op te noemen.

Organische Remblokken

Organische remblokken bestaan uit diverse materialen zoals rubber, carbon, kevlar en glas. De materialen worden vermengd met een bindmiddel wat ervoor zorgt dat het hard wordt. Ze slijten wel sneller omdat ze in verhouding ‘zacht’ zijn. Hierdoor zorgen ze er wel voor dat de remschijven minder snel slijten.

Semi Sinter Remblokken

Sinter remblokken bestaan voor 25% tot 65% aan metalen zoals ijzer, staal en koper. Daarnaast is het gemaakt van wrijvingsmateriaal en grafiet. De blokken slijten minder snel dan organische remblokken en het metaal wat in de remblokken zit helpt bij het afvoeren van de warmte die vrijkomt bij het remmen.

Sinter Remblokken

Gesinterde remblokken zijn gemaakt van gesinterd materiaal. Denk hierbij aan metalen zoals koper, brons of een mix van metalen. Sinteren betekent het samenpersen van gemalen materiaal onder een hoge druk. De remblokken kunnen erg goed tegen hoge temperaturen. Vaak komen deze remblokken voor bij auto’s die een high performance eisen.

Hoe werken trommelremmen?

Trommelremmen bestaan grofweg uit 2 belangrijke elementen. De twee halvemaanvormige remschoenen en de trommel. De remschoenen zijn bevestigd op een remankerplaat. Hierdoor draaien ze niet mee met het wiel. De trommel daarentegen zit wel vast aan het wiel en draait mee. Door de remschoenen tegen de trommel te duwen krijg je wrijving en dit zorgt ervoor dat de auto remt. Trommelremmen hebben als nadeel dat ze enorm snel verhit raken bij langdurig remmen (denk aan bergafwaarts rijden). Als ze warm worden raken ze snel hun remkracht kwijt. Vroeger werden veel auto’s voorzien van trommelremmen, maar tegenwoordig zijn de meeste auto’s uitgerust met schijfremmen. Sommige auto’s worden nog wel gemaakt met trommelremmen achter en schijfremmen voor, maar ook dit neemt de laatste jaren sterk af. Een voordeel van de trommelremmen is dat er minder kracht op het rempedaal nodig is om te kunnen remmen. Dit is tegenwoordig echter geen issue meer omdat alle auto’s zijn voorzien van rembekrachtiging. Door deze redenen worden de trommelremmen niet of nauwelijks nog toegepast op nieuwe auto’s.

Welke onderdelen zitten nog meer in het remsysteem?

Er zitten naast de remschijf, remblokken, trommelrem en de remschoenen veel meer onderdelen in het remsysteem. Hierover kan je hier meer lezen:

Remslangen

De remslang zorgt ervoor dat de hydraulische druk die wordt opgebouwd getransporteerd wordt naar het remsysteem. Dit wordt gedaan door middel van remvloeistof. Remslangen worden verbindingsleidingen toegepast tussen het chassis en de carrosserie. Het beste is een remslang gemaakt van metaal, metaal zet namelijk niet makkelijk uit waardoor je weinig drukverlies hebt. Tegenwoordig worden remslangen vaak van een rubbermengsel gemaakt wat ervoor zorgt dat de remslang erg sterk en drukbestendig is.

Remkabels

Het is wettelijk bepaald dat motorvoertuigen twee verschillende manieren moeten hebben om het remsysteem te bedienen. Dit is de handrem. Deze wordt door middel van de handremkabel aan het remsysteem verbonden. De handremkabel kan een enorme druk aan.

Remtangen

De remtangen zijn aan een kant van de remschijf gemonteerd en houden de remblokken op zijn plaats. Wanneer je het rempedaal indrukt worden de remtangen samen geknepen wat ervoor zorgt dat de blokken tegen de remschijven gedrukt worden, dit geeft het remmende effect.

Wielremcilinder

Een wielremcilinder vind je in een trommelrem. Door de druk die via het rempedaal wordt uitgeoefend, wordt de cilinders naar buiten gedrukt, deze cilinders staan in contant met de remschoen die weer tegen de remtrommel aandrukt wat het remmende effect creëert.

Remmenreiniger en Remolie

De remvloeistof zorgt ervoor dat de druk kan worden overgebracht van het rempedaal naar de remmen. Deze druk kan soms wel oplopen tot 200 bar. Het wordt aangeraden om de remvloeistof een aantal keer tijdens de levensduur van de auto te vervangen. Dit zorgt ervoor dat het remsysteem optimaal blijft op het gebied van hydraulische druk.

Remmenreiniger wordt gebruikt om de remmen weer schoon te krijgen. Het spul heeft een ontvettende werking wat ervoor zorgt dat olie, vet of vuil verwijderd kan worden.

Samenvatting

Het remsysteem kan je grofweg opdelen in twee remsystemen. Namelijk het schijfremmen systeem en het trommelrem systeem. Het trommelremsysteem is verouderd en wordt niet of nauwelijks meer gebruikt. Er zijn verschillende soort remschijven en blokken die allemaal een andere performance geven. Het remsysteem is erg slijtage gevoelig en wordt dan ook het vaakst vervangen bij auto’s. Het is voor je eigen veiligheid belangrijk dat je altijd zorgt dat het remsysteem goed gekeurd is door een erkend APK bedrijf.