Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Alles over het uitlaatsysteem

eSog4c0lrJhPaPZf1AqGVN7juykpvOVLNIZGotV1.jpeg


18-juni-2018 | Site4Cars weetjes | Site4Cars
 

Het uitlaatsysteem heeft verschillende functies. Zo verbetert het de prestaties van de motor, vermindert de uitstoot door een chemische reactie in de uitlaat en vermindert het geluid dat de motor produceert. In deze blog vertellen we je alles over de uitlaat.

De uitlaat onder je auto heeft het vaak zwaar te voorduren. Ze worden continu blootgesteld aan de weersomstandigheden, wat tot schade leidt. Vocht, pekel en sneeuw in de winter, regen, verkeersdrempels en steentjes op de weg kunnen de uitlaat behoorlijk beschadigen. Het uitlaatsysteem is ongeveer drie meter lang. Het grootste gedeelte van de uitlaat is niet zichtbaar. Vaak is alleen de einddemper zichtbaar. Het systeem zit verbonden aan de bodem van de auto, zonder het carrosserie te raken. Het is een flexibel onderdeel, omdat het op die manier de trillingen van de auto opvangt. Het uitlaatsysteem bestaat uit de volgende onderdelen.

Voorpijp

Een voorpijp zit aan de katalysator, turbo of spruitstuk gemonteerd. De voorpijp bestaat uit één of twee buizen die vaak verlopen naar één buis die uitkomt in de tussendemper of katalysator. Gassen worden vanuit de voorpijp naar de katalysator of tussendemper afgevoerd.

Spruitstuk

Het uitlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de uitlaatgassen van de cilinderkop verzameld en teruggetrokken worden. Een spruitstuk is gemaakt van staal en gietijzer. Gietijzer kan tegen hogere temperaturen, staal is lichter. Vaak worden beide spruitstukken gebruikt in moderne auto’s.

Tussendemper

De tussendemper of middendemper bestaat uit een buis die zorgt voor het vervoeren en afkoelen van uitlaatgassen en het dempen van uitlaatgeluid. De tussendemper zorgt samen met de katalysator voor tegendruk. Je merkt snel wanneer dit onderdeel kapot is. Je hoort vaak een brommend uitlaatgeluid. Dit onderdeel komt veel met weersomstandigheden in aanraking en kan daardoor op den duur gaan slijten en een lek veroorzaken. Veel mensen vinden het geluid van een kapotte middendemper vaak mooier. De auto maakt immers een harder en sportiever geluid. Echter is dit erg slecht voor je auto. Het kan voor minder vermogen zorgen en andere vloeistoffen kunnen gaan lekken wat voor nog meer extra schade kan zorgen. Daarnaast ben je schadelijker voor het milieu.

Einddemper

De einddemper of achterdemper is het deel van de uitlaat achter aan de auto wat zichtbaar is. De einddemper zorgt voor het vervoeren en afkoelen van uitlaatgassen en het dempen van geluid. Tegenwoordig heeft dit onderdeel ook nog een visuele functie, waardoor er veel verschillende einddempers zijn.

Lambdasensor

De lambdasonde zorgt voor de meting van het zuurstofgehalte in het uitlaatgas en deze informatie wordt doorgegeven aan het motormanagementsysteem. Deze meting wordt lambdawaarde genoemd en is de indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Indien de lambdawaarde buiten de vastgestelde grens valt, wordt deze door het motormanagementsysteem gecorrigeerd d.m.v. een aanpassing van de samenstelling van brandstof en luchtverhouding. Dit gebeurt middels het bijsturen van de brandstofinjectie. Door deze correctie wordt de inspuittijd van de injectoren aangepast.

Katalysator

Het doel van een katalysator is het neutraliseren van de schadelijke stoffen die door de motor van een auto of motor worden uitgestoten. Door het ontstaan van een chemische reactie in de katalysator worden de schadelijke stoffen omgezet naar onschadelijke stoffen die niet belastend zijn voor het milieu

Roetfilter (bij dieselauto’s)

Een roetfilter vind je alleen in dieselauto’s. Het roetfilter zorgt ervoor dat de uitstoot van de dieselmotor verlaagd wordt, omdat deze erg slecht voor het milieu is. De uitlaatgassen met het roet gaan langs het roetfilter en wordt op die manier gefilterd van roet. Je hebt twee soorten roetfilters, namelijk half open en gesloten roetfilters. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van gesloten roetfilters, omdat deze minimaal 85% van het roet tegenhoudt. Een half open roetfilter houdt slechts 40% van de roetuitstoot tegen. Een aanzienlijk groot verschil. Een roetfilter die verstopt is neemt logischerwijs geen roet meer op. Daardoor heeft je auto veel meer roetuitstoot en op die manier ben je erg vervuilend voor het milieu. Het is van belang het roetfilter te laten controleren bij een onderhoudsbeurt aan je auto. Mocht er iets met je roetfilter aan de hand zijn, krijg je een melding in je dashboard. Deze melding krijg je bij meer filters. Alles weten over alle filters in je auto? Je leest het hier in onze blog over alle filters!

EGR klep

EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Een EGR klep zorgt ervoor dat uitlaatgassen hergebruikt kunnen worden bij de luchttoevoer voor de verbanding in de motor. De hergebruikte uitlaatgassen worden gemengd met schone lucht van buiten. De EGR klep zorgt ervoor dat tijdens de verbranding de temperatuur omlaag gaat, waardoor het stikstofoxide wordt verlaagd. Dit heeft weer positief effect op het milieu. Een kapotte EGR klep kan je herkennen aan moeizaam starten, zwarte roetuitstoot uit de uitlaat, onregelmatig toerental bij stationair draaien, de motor hapert of houdt in of een verhoogd brandstofverbruik. Vaak gaat dit gepaard met het branden van een lampje in het dashboard. Meer weten over alle dashboardlampjes? Lees dan onze blog over alle lampjes in het dashboard.

Functies uitlaatsysteem

Temperatuurverlaging

Uitlaatgassen hebben een enorm hoge temperatuur als ze uit de motor komen. De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C. Als de gassen met deze temperaturen in de vrije lucht zouden komen, zou er groot brandgevaar ontstaan. Omdat het uitlaatsysteem zo lang is (drie meter), kan er veel rijwind langskomen. Hierdoor daalt de temperatuur van de uitlaatgassen naar een lage ongevaarlijke temperatuur, waardoor ze uitgestoten kunnen worden.

Geluiddemping

Auto’s dienen aan een norm te voldoen wat geluid betreft. In de cilinders wordt door de verbranding veel geluid geproduceerd. Als dit geluid niet gedempt zou worden, zou dit alle normen overschrijden. Door alle onderdelen in de uitlaat wordt dit geluid verminderd. Mocht je auto veel geluid maken, dan weet je dat er ergens in de uitlaat iets kapot is.

Tegendruk

Een uitlaat geeft tegendruk aan de motor. Het verbrandingsproces wordt bepaald door het juiste mengsel van brandstof en lucht. Daardoor krijg je een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. Echter hangt het ook af van de snelheid waarmee de verbrandingsgassen worden afgevoerd. De uitlaat zorgt voor deze tegendruk.

Milieu

Om de uitlaatgassen minder schadelijk te maken, gaan de gassen langs de katalysator. Door een chemische reactie in de katalysator worden deze gassen omgezet van schadelijk naar minder schadelijk. De katalysator zit vlakbij de verbrandingsmotor, omdat de gassen daar de hoogste temperaturen hebben. De samenstelling van de uitlaatgassen wordt gemeten door de lambdasensor of lambdasonde. Mocht de lambdawaarde buiten de vastgestelde grens vallen, dan worden door het motormanagement de gassen gecorrigeerd. Het motormanagementsysteem doet dit door een aanpassing in de samenstelling van brandstof en luchtverhouding. Deze aanpassing gebeurt door het bijsturen van de brandstofinjectie.

De katalysator heeft een roestvrijstalen behuizing. In de katalysator zit een blok keramisch materiaal, waarin kleine buisjes zitten die bekleed zijn met edelmetaal. Deze edelmetalen zorgen voor de chemische reactie, waardoor de stoffen onschadelijk worden gemaakt. Koolmonoxide wordt omgezet in kooldioxide, koolwaterstoffen in waterdamp en stikstofoxide in stikstof.

APK

Een kapotte, lekkende of loszittende uitlaat is APK afkeur. Dit houdt in dat je auto niet door de APK keuring komt. Juist omdat de uitlaat zoveel belangrijke doelen heeft, is het belangrijk dat alle onderdelen van de uitlaat goed werken. Meer weten waarop je auto APK afgekeurd kan worden, wat je er zelf aan kan doen? Lees onze blog over de Algemene Periodieke Keuring.

Kortom

De uitlaat is dus een belangrijk onderdeel van de auto. De uitlaat zorgt voor het transporteren en afkoelen van uitlaatgassen, zorgt voor een optimale verbranding, het onschadelijk maken van de giftige uitlaatgassen en het dempen van geluid. Merk je dat een onderdeel van je uitlaat kapot is? Repareer het! Buiten dat je auto niet door de APK komt met een kapotte uitlaat, ben je ook erg schadelijk voor het milieu en kan je boetes krijgen voor het produceren van teveel geluid. Daarnaast kan een kapot onderdeel voor grotere schade zorgen aan de motor.