Kies een andere auto
Alles over brandstof - Wat moet ik doen als ik verkeerde brandstof getankt heb?
Het kan je zomaar gebeuren, dat je per ongeluk de verkeerde brandstof getankt hebt. Jaarlijks komt het bij meer dan 15.000 Nederlanders voor. Maar geen paniek. In deze blog leggen we je uit wat je moet doen als je de verkeerde brandstof getankt hebt, leggen we je het verschil tussen de verschillende soorten brandstof uit en kijken we wanneer een dieselauto voordeliger is dan een benzine auto.
Verschillende soorten brandstof
Om te beginnen kijken we naar de verschillende brandstoffen die er zijn. Dit zijn benzine, diesel en LPG. Toch heeft binnen dit onderscheid benzine nog verschillende soorten, namelijk Euro 95, Euro 98, premium benzine van grote tankstations en E10.
Euro 95/98
95 en 98 staan voor het octaangetal, ofwel klopvastheid van de benzine. Hierbij geldt: hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de brandstof. Euro 98 heeft dus een hogere klopvastheid dan Euro 95. Bijna 90% van de auto’s is geschikt voor Euro 95. Euro 98 is voor oudere (sport)auto’s geschikt. Euro 98 is bij steeds minder tankstations te tanken. Wanneer je Euro 98 dient te hebben, dien je eerst uit te zoeken waar je kan tanken, omdat niet elk tankstation Euro 98 meer heeft.
Premium benzine
Grote tankstations in Nederland hebben hun eigen brandstof. Zo heeft Shell V-Power, Total Excellium en BP Ultimate. Deze brandstof is vaak iets duurder dan normale Euro 95, maar volgens de olieconcerns rijdt je auto zuiniger dan Euro 95 en de motor schoner blijft. Dit zou volgens hen resulteren in meer vermogen bij een langere levensduur. Of deze resultaten er echt zijn, is maar de vraag. Verschillende onderzoeken hebben nog geen aantoonbare (positieve) verschillen gevonden.
E10
E10 is een alternatief voor de normale benzine en wordt in Europa gezien als de nieuwe standaard brandstof van de toekomst. Met name in Frankrijk en Duitsland wordt overgestapt op deze brandstof. E10 is een mengsel van maximaal 90% fossiele brandstof en maximaal 10% ethanol. Dit is een verdubbeling van het aantal procent ethanol dat in normale Euro 95 zit, 5% om 10%. Het idee achter E10 is de afhankelijkheid van de fossiele brandstoffen te verminderen, zonder dat er grote veranderingen in de auto hoeven te komen. Ondanks dat deze brandstof iets goedkoper is dan gewone Euro 95, ligt het brandstofverbruik wel iets hoger dan bij Euro 95.
LPG
LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas, en is een mengsel van butaan en propaan. Het voordeel van deze brandstof ten opzichte benzine en diesel is dat het een lagere CO2 uitstoot heeft. Daarnaast is de literprijs voor LPG vele malen goedkoper dan benzine of diesel. Het brandstofverbruik van LPG ligt wel lager, waardoor je minder kilometer per liter kunt rijden.
Waaruit is de brandstofprijs opgebouwd?
De prijs voor Euro 95 bestaat in Nederland voor tweederde uit accijns, wettelijke heffing en BTW. Daarmee is de belastingdruk op brandstof de grootste ter wereld! Voor diesel ligt dit percentage wat lager, rond de 55% bestaat daar uit accijns, wettelijke heffing en BTW. Het BTW percentage voor brandstof is 21%, maar over de totaalprijs is dat maar 17%. Het BTW percentage (21%) wordt namelijk genomen over de literprijs exclusief BTW. Als je dat bedrag aan BTW berekent over de totaalprijs, is de BTW maar 17% van de totaalprijs.
Verkeerde brandstof getankt
Je komt er tijdens of na het tanken achter
Mocht je er tijdens of na het tanken achter komen dat je de verkeerde brandstof hebt getankt, zorg ervoor dat je de auto niet start! Op het moment dat je de auto niet start, blijft de verkeerde brandstof in de tank zitten. Start je de auto, dan wordt de brandstof rondgepompt. Je kunt contact opnemen met de wegenwacht om te helpen met het aftappen van de verkeerde brandstof. Hier betaal je wel een vergoeding van €35 voor. Ook de brandstof moet je betalen, waardoor het toch een in de kosten kan gaan lopen. Op de tankdop zelf of aan de binnenkant van het klepje staat vaak ook welke brandstof in de auto moet. Mocht je het niet kunnen vinden en niet weten, kijk dan in het informatieboekje van je auto.
Je komt er tijdens het rijden achter
Mocht je er pas tijdens het rijden achter komen dat je de verkeerde brandstof hebt getankt, dien je de auto zo snel mogelijk langs de kant te zetten. Logischerwijs geldt: hoe langer je doorrijdt, hoe meer je kapot kan rijden. Je motor is namelijk niet gemaakt voor de andere brandstof, waardoor hij snel schade oploopt. Buiten dat de motor kapot gaat van verkeerde brandstof, functioneert hij ook niet. Bel zo snel mogelijk de wegenwacht of een bergingsbedrijf en laat je auto naar een garage brengen. Zij bekijken de ontstane schade en pompen je tank leeg. Voor de geleden schade ben je vaak niet verzekerd.
Benzine in een dieselmotor
In de meeste gevallen gaat het om benzine die in een dieselauto wordt getankt. Benzine in een dieselmotor zorgt voor enorm grote schade, ook bij een kleine hoeveelheid benzine. Diesel is een smerende brandstof. Dit houdt in dat diesel het motorblok smeert. Benzine smeert niet, dus krijg je veel schade aan je motor.
Diesel in een benzinemotor
Ook diesel in een benzinemotor kan voor schade zorgen. Diesel is een brandstof die minder snel ontbrandt dan benzine. Hierdoor zal je motor hokken, ofwel niet lekker lopen. Daarnaast zal het oliepeil van de auto stijgen. Dit kan tot gevolg hebben dat de onverbrande diesel langs de zuigerveren direct het carter inloopt.
Wanneer is een diesel voordeliger dan een benzine?
Vaak wordt gezegd dat vanaf ongeveer 30.000 kilometer per jaar een diesel voordeliger is dan een benzine auto. Maar zo simpel ligt het niet. Er zijn namelijk meerdere dingen waar je rekening mee dient te houden. Zo is de literprijs van benzine duurder dan die van diesel. Daarom denken mensen vaak dat het goedkoper is om een dieselauto te rijden. De keerzijde is dat de motorrijtuigenbelasting van een diesel vele malen hoger ligt dan bij benzine auto’s. De motorrijtuigenbelasting die je dient te betalen, hangt af van het gewicht van je auto. Hoe zwaarder je auto, hoe meer motorrijtuigenbelasting. In sommige gevallen betaal je bijna drie keer zoveel motorrijtuigenbelasting voor een diesel als voor een benzine! Ook de afschrijving van de auto is een belangrijk punt om mee te nemen. Het juiste antwoord op deze vraag kun je niet makkelijk geven. Hiervoor zal je zelf een berekening moeten maken, want de uitkomst is voor iedereen anders. Via de website van de ANWB of de Belastingdienst kun je zelf makkelijk uitrekenen hoeveel wegenbelasting je moet betalen voor een bepaalde auto. Daarnaast kun je zelf de prijs berekenen die je voor brandstofkosten kwijt bent, door het verwachte aantal kilometers te vermenigvuldigen met de brandstofprijs. Ook de aanschafprijs van de auto dien je mee te nemen in je berekening. Zo krijg je een zo goed en compleet mogelijk beeld welke auto in jouw situatie het voordeligst is. Hieronder een rekenvoorbeeld. In dit rekenvoorbeeld zijn aanschafprijs, afschrijving en de kosten voor de verzekering etc. niet meegenomen. Enkel de wegenbelasting en brandstofprijs zijn uitgerekend.
Stel je wil een Volkswagen Golf, maar je twijfelt of je een diesel of benzine wil. Jaarlijks rijd je ongeveer 27.000 kilometer.
Volkswagen Golf 1.0 TSI (2016)
- Het gewicht is 1.154 kilogram. Dit zit in de gewichtsklasse 1151-1250 kg en zorgt voor een motorrijtuigenbelasting van €142 per kwartaal. Op jaarbasis is dit €568.
- Het gemiddelde verbruik is 1:15. Dit is 1.800 liter benzine per jaar. Stel de prijs voor Euro 95 is €1,634 dan is dit €2.941,20 aan brandstof per jaar.
- Jaarlijks kost deze auto je aan motorrijtuigenbelasting en brandstof €3.509,20
Volkswagen Golf 1.6 TDI (2016)
- Het gewicht is 1.180 kilogram. Dit zit in de gewichtsklasse 1151-1250 kg en zorgt voor een motorrijtuigenbelasting van €300 per kwartaal. Op jaarbasis is dit €1.200.
- Het gemiddelde verbruik is 1:20. Dit is 1.350 liter diesel per jaar. Stel de prijs voor diesel is €1,334 dan is dit €1.800,90 aan brandstof per jaar.
- Jaarlijks kost deze auto je aan motorrijtuigenbelasting en brandstof €3.000,90
Kortom
Heb je de verkeerde brandstof getankt en sta je nog stil, zorg er dan voor dat de motor niet start. Dit voorkomt hoge kosten. Ben je al aan het rijden, zet hem zo snel mogelijk langs de kant en bel de Wegenwacht of een bergingsbedrijf. Hoe langer je doorrijdt, hoe groter de kans op hoge kosten. Mocht je veel kilometers per jaar rijden, bij een bepaald aantal kilometer is een diesel een goedkopere optie dan een benzine auto, maar dit aantal is per auto verschillend. Je zal zelf alles uit moeten rekenen en rekening moeten houden met bepaalde punten, zoals afschrijving.