Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Alles over airco's: Waarom komt er soms stank uit je airco?

8mpuoCZk2LOM1WG7xm14U4nQ8v75u58lSzwt4zgM.jpeg


8-maart-2018 | Site4Cars weetjes | Site4Cars
 

Er is veel te doen geweest om de koudemiddelen die gebruikt worden in aircosystemen in auto’s. Daarnaast kan het zijn, wanneer je je auto instapt, dat je een vervelende of muffe geur in je auto ruikt. Grote kans dat het je airco is! In deze blog vertellen we je meer over (de stank van) airco’s.

R134a, R1234YF of R744

In een airco wordt een koudemiddel gebruikt. R1234YF is het koudemiddel wat vaak in de airco (van nieuwere auto’s) zit. Dit is de groene en milieuvriendelijke variant van het oude koudemiddel R134a, omdat het minder CO2 uitstoot. Er is veel te doen over dit nieuwe middel. Het zou namelijk brandgevaarlijk zijn. Echter is het oude middel, R134a, net zo brandgevaarlijk. Honeywell, een van de producenten van dit koudemiddel, liet dit onderzoeken en kwam met de berichtgeving dat het koudemiddel R1234YF ‘gewoon’ veilig was.

Het oude, milieuonvriendelijkere middel R134a is door de Europese Commissie verboden. Het definitieve verbod ging in op 31 december 2012. Toen is besloten dat geen enkele nieuwe auto (na 2017) meer gebruik mag maken van dit middel. Dat is nu dus vervangen door R1234YF. De reden hiervoor is dat het oude middel R134a erg milieuonvriendelijk is. Vrijgekomen gassen worden in vijftien jaar afgebroken. Dat is enorm lang. R1234YF wordt afgebroken in slechts vier jaar. Deze vrijgekomen gassen komen vooral vrij bij lekkage en wanneer airco’s aangesloten worden op aircoservice apparaten. In 2017 reden er meer dan twintig miljoen auto’s met R1234YF als koudemiddel. Honeywell verwacht dat dit in 2018 gaat verdubbelen, naar 40 miljoen voertuigen.

Naast de R1234YF is het koudemiddel R744 opkomst. Airco’s die dit koudemiddel gebruiken, worden ook wel CO2 airco’s genoemd. R744 is het meest milieuvriendelijke koudemiddel, omdat dit een natuurlijk koudemiddel is. Dit in tegenstelling tot R134a en R1234YF. Dat zijn namelijk synthetische koudemiddelen. Synthetische koudemiddelen zijn stoffen die niet van nature voorkomen. Deze stoffen zijn door mensen ontwikkeld. Daardoor zijn ze veel schadelijker voor het milieu. Voor deze synthetische koudemiddelen zijn verschillende regels opgesteld.

De milieuvriendelijkheid van de koudemiddelen wordt in GWP (Global Warming Potential) uitgedrukt. De R134a is het milieuonvriendelijkst van deze drie en heeft de hoogste waarde met 1430. De R1234YF, die in de nieuwere auto’s gebruikt wordt, heeft nog maar een GWP van 4, R744 een GWP van 1. Allebei vele malen (99%!) schoner dan de oude R134a. Het overschakelen naar het schoonste koudemiddel R744 is echter niet gemakkelijk. Voor dit koudemiddel is namelijk een nieuw aircosysteem nodig in de auto. De R1234YF kan wel gebruikt worden zonder al te veel aanpassingen aan het aircosysteem. R744 is in tegenstelling tot R134a en R1234YF niet brandbaar. Een belangrijke reden voor sommige automerken om voor dit koudemiddel te kiezen. Mercedes en Volkswagen zijn een van de eerste merken die gebruik zijn gaan maken van de R744 aircosystemen.

 

Muffe lucht

De oorzaak van de nare geur komt door de groei van bacteriën en schimmels op het raster van de verdamper van je airco. Een airco is een luchtontvochtiger. Het vocht dat wordt onttrokken uit de lucht gaat langs de verdamper naar buiten. Door een combinatie van de temperatuurverschillen en het onttrokken vocht, wordt het een broedplaats voor schimmels en bacteriën. Deze schimmels en bacteriën geven een nare geur. Op het moment dat je de airco aanzet, worden deze geuren je auto ingeblazen, waardoor er een stank in je auto komt.

Er is iets wat je zelf hiertegen kan doen. Als je vlak voordat je aankomt op je bestemming de airco uitzet en de ventilator hoger zet, kan door het blazen van lucht je verdamper opdrogen. Hierdoor verminder je de toename van schimmels en bacteriën. Wij raden aan om dit altijd te doen, omdat het belangrijk is om schone lucht je auto in te blazen. De vieze geur is niet alleen vervelend, het kan ook slecht voor je gezondheid zijn. Het inademen van de door bacteriën bevuilde lucht kan zorgen voor infecties, allergische reacties en irritatie aan je ogen en/of luchtwegen!

Gebruik airco

Een airco hoef je niet alleen in de zomer te gebruiken. Ook in de winter of tijdens de lente of herfst kan een airco goed van pas komen. Tijdens warme dagen of op zonnige dagen in een ander jaargetijde (door warmte in de auto achter het glas) kun je de airco gebruiken om koele lucht je auto in te blazen. Vaak wordt gedacht dat dit het hoofddoel van een airco is. Je voelt hem al een beetje aankomen, dat is niet zo! Zoals eerder benoemd, is een airco een luchtontvochtiger. Hierdoor wordt het vocht uit de lucht gehaald, waardoor je droge lucht krijgt. Wanneer je last hebt van een beslagen ruit, zet je de airco aan. Wanneer de luchtstroom op de voorruit is gericht, zorgt de droge warme lucht ervoor dat je beslagen ruit weer droog geblazen wordt. Zo kun je weer goed zien, wat belangrijk is voor de veiligheid. Dus ook in winterse- en regenachtige omstandigheden kun je je airco goed gebruiken.

Wanneer je in de zomer in de auto stapt, kan het zijn dat je in een erg warme omgeving stapt. Zet dan niet gelijk je airco aan, maar zet op het begin je ramen wat open tijdens het rijden. Op die manier kan de warme lucht afgevoerd worden. Daardoor bespaar je brandstof. Daarnaast kan je je airco het best in de ‘auto’ modus zetten en laten staan. Wanneer de airco in ‘auto’ modus staat verbruikt je airco aanzienlijk minder ten opzichte van handmatig gebruik. De ‘auto’ modus zit niet in elke auto. Dit komt omdat er namelijk verschillende soorten airco’s zijn. Je hebt de handbediende airco, semi-automatische airco en volautomatische airco.

Handbediende airco

Een handmatige airco dien je zelf in te stellen. Het gaat dan om zowel de temperatuur als de blaaskracht. Wanneer de temperatuur in de auto verandert, reageert de airco hier niet op. Deze airco’s komen vooral bij oudere auto’s voor.

Semi-automatische airco

Een semi-automatische airco houdt zelf de temperatuur in de auto bij, maar reageert daar niet op. Je moet zelf de kracht instellen waarmee de koude of warme lucht naar binnen moet worden geblazen.

 

Volautomatische airco

De volautomatische airco herken je wellicht onder een andere naam, namelijk Climate Control. Doordat deze airco veel sensoren heeft, is hij goed in staat om te zorgen voor een optimale temperatuur in de auto. Je hoeft zelf alleen maar de temperatuur in te schakelen en het systeem ervoor dat de lucht harder of zachter de auto in geblazen wordt. Deze airco’s zitten standaard in de nieuwste auto’s.

Wij raden aan om eens in de zoveel tijd je airco te laten controleren. Op een kapotte airco zit niemand te wachten en kan een hoop kosten met zich mee brengen. Wanneer je airco toch kapot is, kan je bij Site4Cars terecht voor nieuwe onderdelen. Via je kenteken zoek je gemakkelijk en snel de airco onderdelen die op jouw auto passen. Wij raden het af (wanneer je weinig technische kennis over de auto hebt) om zelf aan je airco te gaan sleutelen.