Slijtage van een turbo

Als je slijtage aan de turbo van jouw auto wil voorkomen, is het belangrijk om de smering van de turbo-as op peil te houden. Als automobilist kun je ook enkele dingen doen om de levensduur beïnvloeden. Om te beginnen is het van belang dat je de motor eerst op temperatuur laat komen. Daarnaast is het handig om de motor na een zware inspanning even stationair te laten draaien. Op deze manier wordt de turbo goed nagesmeerd en daalt de temperatuur van de motor. Indien de auto meer olie verbruikt en er veel rook uit de uitlaat komt, is het verstandig om de turbo even te laten controleren bij de garage. 

Hieronder vind je nog een aantal tips om de levensduur van je motor met turbo te verlengen: 

  • Vermijd korte ritten.

  • Laat de motor even op gang komen voordat je hem écht aan het werk zet.

  • We raden aan om niet met een te lage snelheid in een hoge versnelling te rijden. Doordat de zuigers kantelende bewegingen maken, kan er schade aan de cilinders ontstaan.

  • Check met regelmaat het motoroliepeil. Een laag oliepeil veroorzaakt onvoldoende smering, koeling en reiniging van de motor. Als het oliepeil te hoog wordt, zorgt dit ervoor dat olie de krukas kan bereiken waardoor de olie opgeklopt wordt. Dit is schadelijk voor de motor.

  • Nuttig altijd olie dat voldoet aan de eisen van autofabrikant. Vaak moet de olie voldoen aan specifieke eisen van de fabrikant.

  • Bij het opmerken van ‘gekke’ geluiden, raden wij je aan om de motor zo snel mogelijk te laten nakijken door een professioneel bedrijf.

De turbo van mijn auto is defect

De kans dat een turbo op den duur kapot gaat is nauwelijks te voorkomen, omdat een turbo functioneert in extreme omstandigheden. Enkele voorbeelden van deze omstandigheden zijn onder hoge druk presteren, hoge temperaturen en snel ronddraaiende elementen.

Een goed werkende turbo is van belang om het mengsel van lucht en benzine in balans te houden. Een slecht werkende turbo veroorzaakt een tekort aan lucht of juist een te grote hoeveelheid aan lucht in de motor. De verhoudingen in de motor zullen nadelig veranderen en andere ongemakken kunnen in hoge vaart toenemen. Zo kunnen er lekkages ontstaan in de olietoevoer. Hierdoor kan de hoeveelheid aanwezige olie snel dalen. In het ergste geval blaast de motor zichzelf op. 

Niemand zit natuurlijk te wachten op een defecte turbo. Een slecht werkende turbo is vaak snel en makkelijk te herkennen. Hieronder vind je een aantal symptomen die horen bij een kapotgaande turbo. 

  • Er kan blauwe rook uit de uitlaat komen. Dit betekent dat er olie in de motor is gekomen en samen met de benzine wordt verbrand. Dit is vaak waarneembaar bij het acceleren van de motor. Nadat de motor enkele minuten constant heeft gedraaid, hoort de blauwe rook weg te trekken. 

  • Er komt witte rook uit de uitlaat. Als dit zich voordoet, komt dit door een vervuilde afvoerpijp bij de turbo. 

  • Er komt zwarte rook uit de uitlaat. Dit ontstaat door een niet goed werkende turbo. Er is sprake van een tekort aan lucht in de motor.

  • De prestaties van de motor nemen af. De motor levert dan minder vermogen.

  • Een hoog olieverbruik. Dit gaat vaak samen witte rook die en met een lekkage in de olievoorziening. 

Meest voorkomende oorzaken van een defecte turbo

Nadat we de herkenningspunten van een defecte turbo hebben benoemd, willen we je graag wat meer informeren over de meest voorkomende oorzaken van een defecte turbo.

Lekkage

Zoals al eerder benoemd werkt een turbo onder hoge druk. Lekkages zijn daardoor bijna niet te voorkomen. Vooral lekkages in de lucht- en oliepijpen kunnen ontstaan. Indien je dit vrij snel opmerkt, is reparatie nog mogelijk. De aansluitingen en pakkingen zullen dan vervangen moeten worden. Helaas merken automobilisten lekkages vaak net te laat, waardoor de turbo in zijn geheel vervangen moet worden. De kosten hiervan zijn behoorlijk. 

Verstopte luchtfilter

De luchtfilter kunnen door middel van slecht onderhoud verstopt raken. Er zal vervolgens onvoldoende lucht in de cilinders worden gepompt. Gevolgen hiervan kunnen lawaai, rook en een niet goed werkende motor zijn. Belangrijk is om regelmatig je filters te vervangen.

Schade aan de turbo

De meeste van de eerder genoemde oorzaken van een defecte turbo gaan vaak samen gepaard, en leiden tot een niet werkende turbo. De turbo zal dan moeten worden vervangen en zal economisch weinig tot niets meer opleveren. 

 

Verstopping

Verstoppingen ontstaan door onvoldoende onderhoud. Al bij kleine verstoppingen kunnen enkele problemen ontstaan. Een turbo werkt pas optimaal wanneer er geen verstoppingen zijn. Problemen die kunnen ontstaan zijn onder andere een verhoogde oliedruk, lekkages en andere problemen.  

Het zelf vervangen van de turbo

Ben je in staat om de nodige reparaties aan je auto zelf uit te voeren? Dan is het vervangen van de turbo van je auto niet heel moeilijk. De montage van jouw nieuwe turbo is prima zelf uit te voeren. 

Stappenplan voor het vervangen van jouw turbo

Belangrijk is het controleren van het onderdeelnummer van jouw nieuwe turbo. De specificaties kunnen per turbo verschillen. Indien je een verkeerde turbo monteert, kan er flinke schade aan de auto ontstaan. Mocht je twijfelen, schakel dan altijd de hulp van de leverancier in. Hieronder leggen wij van Bogijn je stap voor stap uit hoe je het beste de turbo van jouw auto kunt vervangen. 

1. Begin met het controleren van de olietoevoerleiding en olie-afvoerleiding op eventuele verstoppingen. Als tweede is het belangrijk om de conditie van de motor en de carterontluchting te controleren. 

Controleer ook de volgende onderdelen op vervuiling, lekkage of de aanwezigheid van andere kleine deeltjes: luchtfilter, filterhuis, luchtleidingen, intercooler en inlaatspruitstuk. 

2. Als je stap 1 hebt uitgevoerd is het de bedoeling dat je de motorolie ververst en een nieuwe oliefilter plaatst. Wij raden je ook aan om de drukleiding tussen de oliepomp en het filter te vullen met nieuwe olie.

3. Werk schoon, want de kleinste deeltjes kunnen een turbo al volledig ruïneren. Reinig de flenzen waarop de turbo wordt aangesloten en monteer de juiste pakkingen. Gebruik nooit een vloeibare pakking!

4. Bij de aanschaf van een nieuwe turbo bevat deze vaak nog enkele afdekdopjes. Verwijder alle afdekdopjes voordat je begint met het monteren. Heb je dit gedaan? Dan kun je de volgende stappen ondernemen:

  • Plaats de turbo op je motorblok of het spruitstuk.

  • Maak de uitlaat vast aan de turbo. 

  • Maak gebruik van de moeren en bouten uit stap 3 en zet vervolgens alles vast.

  • Tot slot sluit je de olie-afvoerleiding aan op de turbo.

5. Als je bij stap 5 bent aangekomen, is het tijd om de olietoevoer gereed te maken voor gebruik. Door middel van een injectiespuit kun je wat nieuwe motorolie in de olietoevoer van de turbo spuiten. Je kunt nu de leiding van de olietoevoer aansluiten. Daarnaast monteer je ook de inlaat en de luchtslang aan het compressorhuis van de nieuwe turbo.

6. Je bent nu bij het punt aangebroken om je nieuwe turbo te gaan testen. Dit doe je door de auto laten starten, maar laat hem niet aanslaan. Je kunt dit niet doen via het contact, maar via de bobines, raildruksensor of injectoren. Dit hangt af van het soort motor in jouw auto. Wij adviseren een start voor 10 tot 15 seconden.

7.Start nu de motor op de wijze zoals je dat altijd doet. Laat de motor vervolgens een aantal minuten lopen. Controleer tijdens dat de motor loopt je motor en leidingen op lekkages van bijvoorbeeld olie, lucht en uitlaatgassen. Daarnaast is het handig om nogmaals het oliepeil te checken.

8. De vervanging van jouw turbo is nu met succes afgerond! Je kunt weer veilig de weg op. We raden overigens aan om regelmatig je turbo te controleren op scheurtjes- en lekkages. 

Kosten en mogelijkheden met mijn kapotte turbo

Er zijn verschillende mogelijkheden als je te maken krijgt met een kapotte turbo. Bij kleine ongemakken zoals een verstopte luchtfilter of een verstopping van één van de buizen is het reinigen of vervanging van de filter nog goed mogelijk. Minimale scheurtjes en lekkages kunnen vaak relatief goedkoop worden gerepareerd. 

Bij een zwaar defect aan de turbo van jouw auto, zullen de kosten wat hoger oplopen. Reparatie aan de turbo is vaak niet meer mogelijk en de turbo zal in zijn geheel vervangen moeten worden. De vervanging van een turbo neemt heel wat tijd in beslag en de kosten zullen hierdoor niet minder dan € 1000 bedragen. 


Wil je meer weten over de turbo of heb je een andere vraag? Neem dan gerust contact met ons op.

 

29-november-2019 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

 

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Car Parts? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en onze kortingsacties.

Laagste prijsgarantie

Vind je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% korting als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies om de website te laten functioneren, betere inzichten te krijgen voor een nog beter gebruiksgemak, en voor de personalisatie van onze website en advertenties. Meer info