Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Wiellager vervangen, tips & tricks!

2JpK3HsvwoR9EXtaMULJlDG1lWTrFTVyXgcBwK57.jpeg


2-maart-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

Er zijn een aantal onderdelen die er samen voor zorgen dat je auto in staat is om vooruit te gaan, en de wiellagers zijn hiervan misschien wel de belangrijkste. Zonder deze onderdelen ga je niet ver komen. Het zijn eigenlijk maar kleine stalen kogels, en die hebben de grote taak om de wielen te laten draaien met zo min mogelijk wrijving. Ondertussen wordt het gewicht van de auto ondersteund. In deze blog lees je uitgebreid over de werking en functie van de wiellagers, wanneer ze kapot kunnen gaan en hoe je ze zelf zou kunnen vervangen.

Wat is een wiellager precies?

Een wiellager zorgt er dus voor dat het wiel van de auto kan ronddraaien. Eigenlijk bestaat een wiellager uit twee aparte ringen die om elkaar heen kunnen draaien. Tussen deze ringen zitten kogels of rollen die ervoor zorgen dat de ringen los van elkaar kunnen draaien. De wiellager bevindt zich in de wielnaaf waaraan het wiel en de band zijn bevestigd. Op deze naaf rust ook het gewicht van de auto terwijl deze rijdt. Omdat hierin ook vet zit draait alles zonder wrijving op een goede manier. 

Wanneer gaat een wiellager kapot?

Wiellagers worden tijdens het rijden zwaar belast, wat ervoor zorgt dat ze aan slijtage onderhevig zijn. Hierbij is het niet van belang of de lagers taps toelopend of verzegeld zijn. Taps toelopende lagers moeten elke 40.000 tot 50.000 kilometer worden onderhouden en gesmeerd. Afgedichte lagers hebben dit niet nodig en gaan in principe behoorlijk wat kilometers mee. Wel is het zo dat het smeermiddel in een lager splitst en dit zorgt er uiteindelijk voor dat het lager faalt. Er zijn een aantal dingen die de staat van wiellagers negatief kunnen beïnvloeden. Agressief rijden, slecht onderhoud, andere omliggende onderdelen van mindere kwaliteit en vuile wegen kunnen leiden tot snellere slijtage. Dit komt de levensduur van wiellagers dus niet ten goede. De lagers slijten niet allemaal tegelijkertijd en de symptomen zullen waarschijnlijk niet direct opvallen. 

Hoe herken je een kapotte wiellager, en kun je ermee doorrijden?

Een kapotte wiellager kent een aantal symptomen, die dus niet altijd direct zullen optreden. Na een tijdje worden deze symptomen steeds duidelijker. Hieronder hebben we ze voor je opgesomd:

  • Een grommend geluid uit de hoek van je auto, vooral als je meer dan 25 kilometer per uur rijdt. Dit kan wijzen op een probleem met je wiellager. Als je een bocht maakt en leunt naar de betreffende kant zal dit geluid heftiger worden. 
  • Trilling in het stuurwiel. Dit kan ontstaan door vlakke plekken in de lagers. Dit zou je ook kunnen voelen in de vloerpanelen.
  • Een slijpend geluid afkomstig van een van de wielen. Dit is vaak een teken van problemen met de remmen, maar het kan ook aan de lagers liggen.
  • Ernstige en versnelde slijtage van de banden kan worden veroorzaakt door een kapotte wiellager.

Herken je een van deze problemen, dan raden we aan om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Doorrijden vergroot het risico op schade aan andere onderdelen van de ophanging. Daarnaast is het zo dat als je wiellager echt kapot is, het mogelijk is dat de wielnaaf en het wiel zelf loskomen van het voertuig. Dit is natuurlijk een gevaarlijke situatie die moet worden voorkomen. 

Hoe kan ik een wiellager zelf vervangen?

Een wiellager vervangen zal in veel gevallen door een monteur gebeuren. Om de kosten te drukken kun je het natuurlijk ook zelf doen. Echter is dit steeds lastiger. Dit omdat je tegenwoordig in veel gevallen een brug en specialistisch gereedschap nodig hebt om alles te kunnen demonteren en goed vervangen. Mocht je het zelf gaan doen, dan hebben we hieronder een filmpje waarin je kunt zien hoe het in zijn werk gaat: