Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Welke sensoren gebruikt een auto allemaal?

l5QRrMgiN5EtnxSXRdAj1PLeK3TOkBvJJnTKp8Ip.jpeg


5-maart-2020 | Site4Cars weetjes | Site4Cars
 

Moderne auto’s worden steeds geavanceerder en steeds meer gaat automatisch. De techniek ontwikkelt zich in rap tempo en ook in de auto industrie zorgt dit continu voor vernieuwingen. Het is ook een manier om de concurrentie voor te blijven, door steeds weer iets nieuws aan een auto toe te voegen wat er nog niet was. Vaak zijn deze snufjes onder andere mogelijk door allerlei sensoren die in de auto zitten. Deze zorgen ervoor dat de auto alle benodigde informatie krijgt en efficiënt kan functioneren. Hierdoor heeft je auto overigens ook vaker een technische storing, meer techniek betekent natuurlijk ook meer kans op fouten. Welke auto sensoren er allemaal zijn en wat ze doen, dat lees je in deze blog!

Wielsnelheidssensor (ABS sensor)

De wielsnelheidssensor, ook wel bekend als ABS sensor, bevindt zich in de wielen en is onderdeel van het ABS systeem. Deze sensoren bepalen of het ABS systeem in werking moet treden. Bijna alle auto’s beschikken tegenwoordig over ABS, die het blokken van de wielen bij het remmen voorkomt. Hierdoor kun je de auto blijven besturen terwijl je volledig remt, ook op bijvoorbeeld een gladde weg. Sommige merken en modellen gebruiken één sensor op één wiel voor het snelheidssignaal. Sommige voertuigen met een antiblokkeersysteem gebruiken de wielsnelheid en de transmissie output om eventuele fouten te bepalen. 

Als de wielsnelheidssensor moet vervangen zul je dit zien aan het ABS-lampje op je dashboard. Dit kan overigens ook beteken dat er een ander probleem is met het ABS-systeem. Vaak is de sensoren schoonmaken al genoeg. Als er echt een defect is opgetreden, dan moet je de wielsnelheidssensor vervangen. 

Krukassensor en nokkenassensor

Twee van de auto sensoren bij de motordelen zijn de krukassensor en nokkenassensor, die zich vanzelfsprekend bevinden bij de krukas en nokkenas. Deze twee sensoren worden vaak in een adem genoemd, omdat ze zich allebei in de motor bevingen. De motor wordt namelijk aangedreven door de krukas en de nokkenas. De sensoren die hierbij zitten letten op de stand van de nokkenas en krukas, en geven dit vervolgens door aan de ECU. Bij de krukas let de sensor op de positie van de kleppen ten opzichte van de stand van de zuigers. De krukassensor kijkt naar de stand van de zuiger. Met deze informatie regelt de ECU de ontsteking en de inspuiting.

MAP-sensor

Het inlaatspruitstuk van een motor kan zijn uitgevoerd met een MAP-sensor. Deze sensor met de absolute druk in het inlaatspruitstuk. Dit is een druksensor die kan zijn gemonteerd op het inlaatspruitstuk, of extern is verbonden. Een MAP-sensor is een actieve sensor en mede daarom een erg gevoelig onderdeel van de auto. Jouw MAP-sensor vervangen is niet super lastig, maar je moet vooraf wel goed weten of het daadwerkelijk aan deze auto sensor ligt. Dit is soms namelijk lastig te bepalen. 

Impulsgever vliegwiel

De impulsgever vliegwiel is ook een van de auto sensoren, uiteraard onderdeel van het vliegwiel. Het vliegwiel zit bij de krukas vast aan de motor en zorgt ervoor dat de aandrijving vanuit de cilinders op een gelijkmatige manier zonder stoten wordt overgebracht. De koppelingsplaat zit op het vliegwiel aangesloten, waardoor deze met het vliegwiel meedraait. Als je schakelt wordt de koppelingsplaat van het vliegwiel gehaald, waardoor de aandrijving weg is. Daarna komt de koppelingsplaat weer tegen het vliegwiel.

Klopsensor

Een klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, detecteert het kloppen dat in een mengselmotor kan plaatsvinden. Dit staat ook wel bekend als pingelen en kan ervoor zorgen dat het ontstekingssignaal in de desbetreffende cilinder zo ver op ‘’laat’’ wordt gezet, dat de verbranding niet meer klopt. Bij dit kloppen ontstaan geluidstrillingen die een bepaalde golflengte hebben. De klopsensor is in feite een microfoon die deze geluidstrillingen opvangt. De signalen van deze sensor gaan naar het regelapparaat, die het vervolgens toewijst aan de juiste cilinder en ervoor zorgt dat er actie wordt ondernomen. Dit kunnen verschillende dingen zijn, zoals het reduceren van de brandstoftoevoer, wijzigen van het tijdstip van ontsteken of door de turbodruk te reduceren. Zonder klopsensor kan een benzinemotor ernstige schade oplopen.

Oliedruksensor

Een druksensor is een veel voorkomende sensor in auto’s. De oliedruksensor is er hier een van. Deze sensor meet simpelweg de oliedruk in de auto. De oliedruk is van groot belang voor elke motor, dus zit er ook een waarschuwingssysteem op motoren. Wanneer de oliedruk onder een bepaald niveau komt, wat wordt gemeten door de oliedruksensor, gaat er een lampje branden op je dashboard

Temperatuursensor

De temperatuursensor ondersteund het brandstofmanagement bij het registreren van de werkingstemperatuur van de motor. Het injectietijdstip en de ontstekingshoek worden aangepast aan de omstandigheden in de motor. Dit wordt geregeld door het regelapparaat, op basis van informatie van de temperatuursensor. 

Lambdasonde

Een lambdasonde, ook wel een lambda sensor, meet het aandeel zuurstof in het uitlaatgas. Dit wordt doorgespeeld naar de ECU, zoals het bij de meeste auto sensoren gaat. De lambdasonde geeft informatie over het gasmengsel dat uit de motor komt. Afhankelijk van deze waardes wordt het mengsel aangepast, zodat er meer brandstof of lucht wordt toegevoegd om de verbranding optimaal te maken. Alleen benzinevoertuigen zijn voorzien van een lambdasonde. Alle voertuigen gebouwd na het jaar 2000 hebben een tweede lambdasonde, die achter de katalysator zit en de effectiviteit en werking hiervan controleert.

Luchtmassameter

De luchtmassameter zit tussen het luchtfilterhuis en het inlaatspruitstuk. Alle aangezogen lucht gaat langs deze auto sensor. Als er sprake is van een atmosferische motor wordt de lucht aangezogen door de onderdruk in de cilinder. Als je motor is uitgevoerd met een turbo wordt de lucht door het compressorwiel aangezogen. De luchtmassameter meet de hoeveelheid lucht die de motor instroomt. Op basis van onder andere deze gegeven kan de hoeveelheid in te spuiten brandstof worden bepaald. 

Uitlaatgasdruksensor

De uitlaatgasdruksensor, een van de druksensoren in een auto, heeft een simpele werking. Deze meet de druk in het uitlaatsysteem, voor de roetfilter. Als de druk boven een bepaalde limiet komt geeft deze sensor de computer het signaal dat er een probleem is. Dan is het meestal zo dat ofwel de roetfilter verstopt zit, of dat de leidingen die naar de sensor lopen verstopt zijn geraakt. 

Gaspedaalpositiesensor

De gaspedaalpositiesensor detecteert de positie van het gaspedaal en stuurt deze gegevens door naar de computer van de auto. Vanuit daar wordt vervolgens de gasklep geopend om lucht in de inlaat te laten, op basis van informatie van de gaspedaalpositiesensor. Hierdoor kun je bijvoorbeeld accelereren. Alleen auto’s met een elektronische gasklepregeling hebben deze sensor.

Parkeersensoren

Parkeersensoren zijn misschien wel de bekendste auto sensoren, iedereen heeft hier weleens van gehoord. Parkeersensoren vertellen je simpelweg wanneer je bijna ergens tegenaan zit, zodat je makkelijker kunt inparkeren en geen schade op zult lopen. Dit soort sensoren, die de positie van je auto t.o.v. andere voertuigen en objecten detecteren, zijn er in steeds meer vormen tegenwoordig. Zo heb je bijvoorbeeld ook lane assist, die ervoor zorgen dat je altijd veilig binnen je rijbaan blijft. 

Auto sensoren online kopen doe je natuurlijk bij Site4Cars

Uiteraard helpen we je met al deze sensoren voor de auto. Als je deze niet zelf wil of kan monteren hebben we hier ook een makkelijke oplossing voor. Je kunt de sensoren laten vervangen bij een van onze montagepartners. Ons montagenetwerk bestaat uit gekwalificeerde universele garagehouders die voor onze klanten allerlei onderdelen monteren. Deze partners bevinden zich bijna altijd bij jou in de buurt, als dit niet het geval is kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.