Kies een andere auto
Welke brandstof moet ik tanken in het buitenland?
De vakantietijd komt er weer aan en we mogen toch gewoon naar het buitenland dit jaar. Ook daar moet er natuurlijk getankt worden, maar wat moet er dan eigenlijk precies in? Verkeerd tanken kan voor grote schade zorgen en dat willen we natuurlijk niet. Daarom zetten we voor de belangrijkste vakantielanden in Europa op een rijtje hoe de verschillende brandstoffen hier heten. Check het hieronder!
De namen van de brandstoffen in het buitenland
Euro 95 E5 / E10 |
Euro 98 E5 / E10 |
Diesel |
LPG |
|
Superbenzin / Super 95 |
Superplus 98 |
Diesel |
LPG |
|
Sans Plomb 95, SP95-E10 |
Super Sans Plomb |
Gazole |
GPL |
|
Super |
Super Plus |
Diesel |
LPG, GPL |
|
Benzina Senza, Piombo / Verde |
Benzina Super Senza, Piombo / Verde Plus |
Gasolio, Diesel |
GPL, gasauto |
|
Gasolina Sin Plomo 95 |
Gasolina Sin Plomo 98 |
Gasoléo, (Aceite) Diesel |
GLP, gasauto |
|
Premium Unleaded |
Super Plus, Super Unleaded |
Diesel |
LPG, autogas |
|
Natural 95 |
Natural 98 |
Nafta, Mazot |
LPG |
|
Super 95 |
Natural 98 |
Dizel, (Euro)Diesel |
LPG |
|
Blyfri 95 |
Blyfri 98 |
Diesel |
LPG |
|
Szuper 95 |
Szuper 98, 98 Oktan |
Diesel, Dizel |
LPG, Gaz,PB-gáz |
|
Super (bleifrei) |
Super Plus |
Diesel |
LPG |
Waar moet je verder op letten?
Je weet nu hoe de benzine die je normaal gesproken tankt heet in het buitenland. Er zijn echter nog een aantal andere dingen waar je rekening mee moet houden in het buitenland om zeker te weten dat je geen problemen krijgt.
Als je benzine tankt, zorg dan dat je op de hoogte bent van het benodigde octaangetal voor jouw auto. Als je dit niet weet staat het altijd in het instructieboekje, in Nederland heb je over het algemeen 95 en 98.
Tegenwoordig tanken de meeste mensen die benzine rijden E10. Echter zijn niet alle auto's geschikt om op E10 te rijden. Als je dit tankt terwijl het eigenlijk niet kan zal dit niet meteen problemen opleveren, maar goed is het niet. Tank daarom bij twijfel altijd gewoon de normale Euro 95.
Als je een dieselauto hebt moet je even goed opletten in Duitsland. Je kunt hier gewoon de normale fossiele diesel tanken, maar er wordt ook vrij veel biodiesel aangeboden. Deze is accijns vrij en daarom een stuk goedkoper. De meeste voertuigen zijn hiervoor echter niet geschikt, over het algemeen zijn vooral vrachtwagens hiervoor geschikt.
In het buitenland is LGP goed verkrijgbaar, mocht je daarmee rijden. Wel heb je een verloopnippel nodig om dit in het buitenland te tanken omdat dit anders werkt dan in Nederland.
Tot slot heb je aardgas, ook wel CNG, wat redelijk populair is in met name Duitsland en Italië. CNG en LPG zijn overigens totaal verschillend en kunnen niet door elkaar worden gebruikt. Ook CNG kun je in het buitenland tanken, let echter wel op dat dit niet overal kan. Als je daar rekening mee houdt is het echter geen probleem.
Bron: ANWB