Wat zijn de voor- en nadelen van een automaat?

12-augustus-2020 | Bogijn Car Part weetjes | Bogijn Car Parts

 

De een zweert bij een handgeschakelde auto en de ander vindt het heerlijk om in een automaat te rijden. Mensen uit de laatste groep kunnen soms zelfs nog maar moeilijk overweg met een handgeschakelde auto, terwijl in Nederland toch echt iedereen leert autorijden mét schakelen. Een automaat heeft ook langere tijd een wat minder imago gehad, wat inmiddels toch wel verleden tijd is. Uiteraard zitten er aan beide types voor- en nadelen. In deze blog gaan we in op de voor- en nadelen van een automaat, zodat jij wellicht beter kunt kiezen wat voor jou nou het beste is.

Wat is een automaat precies en wat is het verschil met een handgeschakelde auto?

We beginnen eerst even met de basis van een automaat. Een automaat is uiteraard een auto met een automatisch schakelsysteem. In plaats van dat je zelf schakelt zit er in de auto een systeem dat dat voor jou doet tijdens het rijden. Je hebt dan ook geen versnellingspook maar een bedieningshendel in de auto. Meestal zitten hier de volgende functies op.

  • P, park. De parkeerstand.
  • R, reverse. Achteruitrijden.
  • N, neutral. In zijn vrij zetten.
  • D, drive. Dit is natuurlijk gewoon rijden.

Die functies zijn altijd hetzelfde, ook al zit de hendel op verschillende plekken. Wel kunnen er nog extra functies zoals sportstand op zitten. 

De grote verschillen met een handgeschakelde auto naast de pook zijn allereerst de pedalen. Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas. Dit is eigenlijk een beetje te vergelijken met het laten opkomen van je koppeling. 

Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten. Daarnaast moet je op deze dingen letten:

  • Een automaat remt wat minder snel, begin hier dus eerder mee dan je gewend met een handgeschakelde auto.
  • Als je kort wat sneller wil rijden, bijvoorbeeld om in te halen, moet je de gaspedaal volledig indrukken. De auto gaat dan in een lagere versnelling rijden zodat je sneller optrekt. 
  • Zoals al even gezegd blijft de auto nooit zomaar stilstaan als je hem in Drive hebt staan, houd dan dus altijd je rempedaal ingedrukt. 
  • Zet de auto in parkeerstand bij het parkeren, en dus niet bijvoorbeeld in zijn vrij. Bij de parkeerstand schakelt de motor uit en beweegt de auto niet meer uit zichzelf.

De voor- en nadelen van een automaat

Een automaat heeft hoe dan ook een aantal voordelen ten opzichte van een handgeschakelde auto. Allereerst is het heel prettig en ontspannen rijden, zeker op langere stukken en in files. Daarnaast is het zo dat je geen last hebt van de hellingproef omdat de auto automatisch rijdt bij het loslaten van de rem, de auto af laten slaan is dus verleden tijd. Nadelen zijn er natuurlijk ook, hoewel dit er veel minder zijn dan eerst en het er ook nog steeds minder worden. Vroeger was een automaat suf, nogal langzaam met optrekken en slurpten ze nogal wat brandstof. Dit is echter niet meer zo. Veel automaten zijn tegenwoordig zelfs sneller en zuiniger dan handgeschakelde auto's. Het enige echte nadeel is in onze ogen dat het lastig kan zijn om in een handgeschakelde auto te rijden als je gewend bent aan een automaat. Daarom raden we het niet aan om direct in een automaat te gaan rijden als je jong bent, dan wordt het later heel lastig om over te stappen naar een handgeschakelde variant. 

Een automaat of toch gewoon een handgeschakelde auto?

Stel nou dat jij twijfelt wat voor auto je wil, wat moet je dan kiezen? Uiteraard is dit per persoon verschillend, zowel wat iemand fijn vindt als hoeveel en op welke manier je kilometers maakt. Een automaat biedt tegenwoordig gewoon heel veel voordelen en ook de motor wordt minder belast dan bij de meeste handgeschakelde auto's, door het keurige schakelen. Zeker als je veel rijdt en regelmatig in files belandt is een automaat een goede optie. Wel zijn ze vaak wat duurder, dat is iets om rekening mee te houden. En overstappen van een automaat naar een handgeschakelde auto is veel lastiger dan andersom, houd ook daar altijd rekening mee wanneer je overweegt om een automaat te kopen. 

Automaten worden steeds beter en dus ook steeds interessanter

Alle auto's worden steeds slimmer, elektronica gaat meer en meer bepalen. Ook de transmissie zal hierdoor straks worden geleid, als dat al niet het geval is. Automaten zijn hiervoor natuurlijk ideaal. Met behulp van elektronica zijn automaten in staat tot de perfecte transmissie, wat je als mens simpelweg niet kunt bereiken. Met de strengere eisen op het gebied van emissie is dit geen overbodige luxe. Omdat automatten qua onderhoud en verbruik bijna op hetzelfde niveau zitten als handgeschakelde auto's, of zelfs al beter zijn, en de prijzen steeds meer beginnen te dalen verwachten wij dat automaten alleen maar populairder zullen worden.

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Car Parts? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en onze kortingsacties.

Laagste prijsgarantie

Vind je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% korting als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies om de website te laten functioneren, betere inzichten te krijgen voor een nog beter gebruiksgemak, en voor de personalisatie van onze website en advertenties. Meer info