Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Wat zijn chassisveren precies, en hoe kun je chassisveren vervangen?

SWoCCltZszNMqGJA8A6qaoIhlidrknp1iGkYPcVg.jpeg


13-februari-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

Een chassisveer, ook wel een spiraalveer genoemd, is een van de vele auto veren. De chassisveren zijn zijn onderdeel van het veersysteem. Deze veer is verantwoordelijk voor de wegligging van de auto, samen met de schokbreker. Maar wat doet de chassisveer nu precies? En als deze kapot, waar herken je dit aan en hoe kun je hem zelf vervangen? In deze blog lees je hier alles over!

Wat is een chassisveer precies?

Een chassisveer is dus onderdeel van het veersysteem, en samen met de schokbreker mede verantwoordelijk voor de wegligging van de auto. Veren worden natuurlijk al heel lang gebruikt, voor vele verschillende doeleinden. Elke veer werkt hetzelfde; hij wordt gecomprimeerd onder de lading, en dan komt hij terug in zijn oorspronkelijke vorm als de kracht opgehaald is. Daarnaast vangen de chassisveren ook de stoten op, door deze om te zetten in trillingen. Anders zou tijdens het rijden over oneffenheden de werkende versnellingskrachten loodrecht op de lading en de inzittenden van de auto worden overgedragen. Dit is natuurlijk onprettig voor de inzittenden en de bestuurder, maar zou ook erg slecht zijn voor de motor en alle andere zaken onder de motorkap. Een goede vering in de auto draagt dan ook bij aan de veiligheid tijdens het rijden. Met name ook in bochten wordt door deze veren het contact tussen de ondergrond en de wielen gegarandeerd. 

Hoe herken je een defecte chassisveer?

Veren zijn aan slijtage onderhevig, en kunnen daarnaast ook door vorst acuut breken. Hierdoor zal de auto instabiel worden. Bij een APK keuring worden de veren standaard nagekeken, als deze niet goed functioneren kan men de auto afkeuren.

Symptomen van een versleten chassisveer zijn een mindere besturing van de auto, en een constant kloppend geluid tijdens het rijden. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk op te lossen. De veiligheid en bestuurbaarheid van de auto is sowieso minder, maar je loopt daarnaast ook nog risico op het breken van de veer. En dan ben je nog veel verder van huis. Vaak kun je defecte veren met het blote oog zien, maar een korte inspectie in een garage geeft anders zeker uitsluitsel. Een chassisveer moet na een tijdje altijd worden vervangen, het verschilt echter per auto wanneer dit is. 

Oorzaken defecte chassisveer

De oorzaken van een defecte chassisveer kunnen uiteenlopend zijn. Het kan allereerst simpelweg te maken hebben met slijtage, hier kun je dan ook weinig tegen doen. Verder kan het zijn dat de veren tegen elkaar aanschuren en hierdoor schade oplopen. Ook een te zwaar beladen auto kan schade aan de veren veroorzaken, net als onvoorzichtig rijgedrag en hard over drempels rijden. Stenen of andere voorwerpen op de weg zijn ook nog mogelijke oorzaken van schade aan de chassisveer, dit alles heeft invloed op de hoogte van de veer. Tot slot kan vochtig weer en strooizout zorgen voor corrosie. Na een tijdje veroorzaakt vuil en ophopingen overigens hoe dan ook schade aan de buitenkant van de veer. 

Zelf je chassisveer vervangen

Je kunt chassisveren in principe zelf vervangen. Je moet hiervoor wel beschikken over het juiste materiaal, en enige kennis is ook mooi meegenomen. Als je ze aan de achteras moet vervangen is dit het makkelijkst. De veer en schokdemper zitten hier meestal apart van elkaar gemonteerd, waardoor je de auto slechts een stukje hoeft op te krikken. De wielen moeten los van de grond zijn in dit geval. Je kunt nu de veer loshalen en de nieuwe monteren.

Bij de vooras is het iets ingewikkelder, wij leggen het hieronder in de basis uit.

  1. De eerste stap is het opkrikken van de auto. Let hierbij op. Ongecontroleerd spanningsverlies van een veer kan heel gevaarlijke situaties opleveren, gebruik bij het sleutelen aan de vering dan ook altijd het juiste materiaal. Veerspanners zijn goedkoop en garanderen je veiligheid. Om verder veilig te werken moet de auto stevig staan, waar auto blokken een goede optie voor zijn. 
  2. Vervolgens dien je de wielen te verwijderen. Deze kun je makkelijk losdraaien en vervolgens verwijderen. 
  3. Nu kun je de chassisveer verwijderen, door deze los te maken. Eventueel moeten er onderdelen die in de weg zitten tijdelijk worden verwijderd.
  4. Monteer nu de nieuwe chassisveer. Het is overigens vaak makkelijker om de veer en de schokdemper tegelijkertijd te vervangen. Het vervangen ziet er dan uiteraard wel wat anders uit. 
  5. Zorg dat de veer op de juiste spanning staat en monteer alles weer terug.