Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Wat is een stuurstang of spoorstang, en hoe vervang je deze?

ZnuDh0ayJp0VOezKYfwMYbXrUYJBk79fckAJNDEE.jpeg


19-augustus-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

Een spoorstang, ook wel stuurstang genoemd, is onderdeel van de stuurdelen van een auto. Deze is gemonteerd tussen het fuseestuk en het stuurhuis. Aan allebei de kanten zitten kogels en de functie van de stuurstang is simpelweg het doorgeven van de stuurbeweging. Op de achteras zit ook een stuurstang, die vaak net wat anders is uitgevoerd. In deze blog gaan we dieper in op de functie van de spoorstang, hoe deze kapot kan gaan en kijken we hoe een spoorstang vervangen kan worden.

Wat is de functie van een spoorstang precies?

De stuurstang is dus een van de stuurdelen van een auto. De zorgt er bij de vooras voor dat de stuurbeweging wordt doorgegeven aan het fuseestuk, vanuit het stuurhuis. Er kan ook op de achteras een spoorstang zijn gemonteerd, dit hangt er vanaf welk type wielophanging er is. De functie bij de achteras is het zorgen voor de juiste stand van het fuseestuk en daarmee dus het juist sporen van de wielen. Vandaar ook de naam spoorstang. 

Een spoorstang heeft aan twee kanten flexibele verbindingen, met op de vooras de binnenste en buitenste stuurkogels. Dit kan ook op de achteras het geval zijn, of er zit een rubberlager. Wanneer je de auto laat uitlijnen kijkt men ook naar de spoorstang, om zo de wielen juist af te stellen. 

Een kapotte stuurstang

Een stuurstang is aan slijtage onderhevig. Na een tijdje kan de schroefdraad van de spoorstang vast komen te zitten, en als dit te erg wordt is vervanging de enige optie. Wat hiertegen kan helpen is regelmatig smeren of inspuiten. Hoe weet je nou dat de spoorstang kapot is en moet worden vervangen? Allereerst kun je letten op slijtage van de banden. Bij een afwijkend wielspoor kunnen de voorwielen sneller slijten, waarvan de spoorstang de oorzaak kan zijn. Ook een piepend of kraken geluid van de voorste wielen bij het sturen of bijvoorbeeld wanneer je in een kuiltje rijdt kan duiden op problemen van de spoorstang. Dit kan ook liggen aan het kogelgewricht, maar sluit de spoorstang hierbij niet direct uit. Als de spoorstang echt niet meer werkt merk je dit overigens sowieso, want dan is goed sturen niet meer mogelijk. Het is dan ook van groot belang om dit te voorkomen en zo gevaarlijke situaties te ontwijken. Merk je een van de bovenstaande zaken op of zie je dat er speling zit tussen het stuurwiel en de wielen, onderneem dan zo snel mogelijk actie.

Als je problemen hebt met de uitlijning en dit niet meer kan worden opgelost door een monteur, of door jezelf als je weet hoe dit werkt, moet deze worden vervangen. De schroefdraad is dan niet meer los te krijgen. Ook bij speling op de binnenste kogel moet de spoorstang worden vervangen. Vaak is het zo dat de binnenste kogel van de spoorstang zich in de stuurhuishoes bevindt. Als deze kapot is of niet meer goed werkt zal een spoorstang sneller slijten door bijvoorbeeld vocht of vuil. 

De spoorstang vervangen

Een spoorstang vervangen is geen makkelijk klusje. Tenzij je veel kennis en materialen hebt raden we dan ook niet aan om dit zelf te doen. Bovendien moet de auto na het vervangen van de spoorstang opnieuw worden uitgelijnd, waarvoor je sowieso naar de garage moet.