Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Wat is een stabilisatorstang en hoe vervang je hem?

cVyufgYBbw45lt3V6aRBJJthU7BxFGlCQ14Rms7b.jpeg


21-februari-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

Wat is een stabilisatorstang precies?

Een van de belangrijkste onderdelen van de wielophanging is de stabilisatorstang. Dit is een massieve staaf en van hetzelfde materiaal als de veren. In een auto zorgt de stabilisatorstang ervoor dat het overhellen in bochten wordt beperkt, terwijl de veerwerking blijft bestaan. Een auto die een bocht maakt krijgt namelijk te maken met een middelpuntzoekende kracht, waardoor de massa van de auto op de buitenste wielen komt te liggen. Omdat om dezelfde reden de binnenste wielen grip en stabiliteit verliezen, wordt dit effect versterkt en zal de auto hellen in de richting van het buitenste voorwiel. 

De staaf verbindt het onderste uiteinde van de wielophanging op dezelfde as. Doordat de staaf het uiteinde van beide veren verbindt is het niet meer mogelijk dat de ene veer inveert, en de andere niet. Hierdoor wordt het verschil in inveren beperkt, waardoor de auto in bochten minder zal overhellen naar de buitenkant. Een simpele manier om de werking van een stabilisatorstang uit te leggen is aan de hand van een tafel. Stel dat deze onstabiel is doordat de linker voorpoot korter is, en je kan niks onder de ene (kortere) poot leggen. Dan kun je de andere voorpoot ook inkorten. De tafel helt nu natuurlijk naar voren, maar is wel stabiel. Een stabilisatorstang doet eigenlijk hetzelfde. Hij verbindt beide draagarmen met elkaar en brengt de beweging van de ene op de andere arm over. Hierdoor gaat wanneer de ene omhoog gaat, ook de andere omhoog en blijft de stabiliteit behouden.

Een stabilisatorstang is enorm belangrijk voor de veiligheid, omdat deze zorgt voor grip op de weg. Deze zorgt er ook voor dat alle wielen grip leveren, en niet slechts een of twee. De wielen worden hierdoor dus gelijkmatig belast en zullen gelijkmatig slijten. Het is wel belangrijk om te kiezen voor goede banden, en deze zonodig te vervangen. Veel mensen die hun auto tunen, vergeten vaak hoe belangrijk de stabilisatorstang. De stijfheid wordt bij tuning vaak vergroot, echter is de stabilisatorstang hiervoor niet gemaakt. Het kan dan zijn dat de stang niet sterk genoeg is, waardoor de rijeigenschappen verminderen. Als jij je auto wil tunen of dit al gedaan hebt, is het aan te raden om te kijken naar een sterke stabilisatorstang met een grotere diameter.

Hoe kun je een kapotte stabilisatorstang herkennen?

Een kapotte stabilisatorstang herkennen is vaak niet heel moeilijk, als je weet waar je op moet letten. Tijdens het rijden kan de auto dan een beetje afwijken, en op hobbelige wegen kun je getik of gebonk horen. Mocht je dit niet opvallen, of is de stabilisatorstang wel kapot maar doen deze symptomen zich nog niet voor, dan zal het defect aan het licht komen tijdens een keuring.

Stabilisatorstangen zelf gaan bijna nooit kapot, het zijn eerder de beugels of rubbers die aan slijtage onderhevig zijn. Deze hebben het meest te lijden door een slechte staat van wegen. Als je met je auto in een gat rijdt zorgt dit voor een grote klap. Hierdoor kan het rubberen onderdeel, waarin de koppeling van een stabilisatorstang vast zit, scheuren. Dit gebeurt vaker aan de rechterkant van de auto, omdat de bermkant van de weg over het algemeen in een slechtere staat is.

Kun je rijden met een kapotte stabilisatorstang?

Doorrijden met een kapotte stabilisatorstang is niet aan te raden. Een auto met een kapotte stabilisatorstang kan in de bochten namelijk stabiliteit verliezen en zich onvoorspelbaar gedragen. Dit omdat de stabilisatoren de ene keer wel in actie komen, en de andere keer weer niet. Daarom is het belangrijk om bij schade zo snel mogelijk een nieuwe stang te (laten) monteren. Een auto met een beschadigde stabilisatorstang kan namelijk stabiliteit en grip in de bochten verliezen, en kan zich daardoor onvoorspelbaar gedragen. Dit is nadelig voor je veiligheid van zowel jezelf als andere weggebruikers, en dat moet uiteraard altijd worden voorkomen.

Zelf je stabilisatorstang vervangen

Vaak zijn dus de rubbers tussen de stabilisatorstang en de carrosserie kapot. Deze kun je eenvoudig zelf vervangen, met een aantal simpele stappen. Uiteraard werkt het bij elke auto net anders, maar de basis is als volgt:

  1. Je haalt de wielen eraf.
  2. Je demonteert de stabilatorstang, waar je makkelijk bij kunt. Het demonteren van de stang is over het algemeen niet ingewikkeld. 
  3. Nu kun je simpelweg het oude rubber verwijderen en deze vervangen voor een nieuwe variant.
  4. Monteer de stabilisatorstang weer, op dezelfde manier als dat je hem hebt gedemonteerd.
  5. Maak de wielen weer vast, waarna je weer klaar bent om de weg op te gaan.