Stuur je bericht of vraag naar:
085 – 064 55 64

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Wat is de minimale dikte van remschijven?

FQ1wyVO9G3nlFbb571yVwgGzzKPOfDGUmKQjOiEd.jpeg


22-september-2020 | Site4Cars | weetjes Site4Cars
 

Een belangrijk onderdeel van het remsysteem van een auto zijn de remschijven, die nauw samenwerken met de remblokken. Bij het remmen drukken de remblokken continu tegen de remschijf aan, waardoor beiden na verloop van tijd slijten. Nu is de levensduur van remschijven wat langer dan die van remblokken, maar uiteindelijk zijn ook deze toe aan vervanging. Hierbij geldt dat je de remschijf altijd moet vervangen als hij onder de minimale dikte zit. Maar wat is dan de minimale dikte van remschijven? Dat lees je in deze blog!

Hoe komt het dat remschijven slijten?

Remschijven slijten omdat er bij het remmen dus constant druk wordt uitgeoefend door de remblokken. Deze worden steeds tegen de remschijf aangedrukt, waardoor ze op elkaar inwerken. Dat wil zeggen dat als er groeven in de remschijf ontstaan door de wrijving dat de remblokken dezelfde groeven vertonen en dus op elkaar ingewerkt raken. Daarom zou het verstandig kunnen zijn om als je remschijven vervangt ook meteen de remblokken te vervangen. Nieuwe remschijven zijn glad en de ‘oude’ remblokken zijn ingesleten op de vervangen remschijven. Dat betekent dat de remblokken niet over het volle oppervlakte de remschijven raakt en dus heb je geen optimale remwerking die je zou hebben als zowel de remschijven als de remblokken vervangen worden. Lees hier meer over in onze blog over hoe het remsysteem werkt

Wat is de levensduur van remschijven?

Hoe lang gaan remschijven mee? Of hoeveel kilometer gaan remschijven mee? Uiteraard een heel logische vraag, maar een eenduidig antwoord kunnen we hierop niet geven. Een specifiek aantal kilometers die de remschijven mee moeten of kunnen gaan bestaat niet. Er spelen vele factoren mee als we kijken naar de levensduur van remschijven. Het type auto, het gewicht, de werking van het remsysteem, je rijstijl en ook waar je rijdt spelen een rol. In de stad rijden belast het remsysteem namelijk meer dan wanneer je op de snelweg rijdt, tenzij er file is natuurlijk. Een zelfde set remschijven kan daarom bij de ene auto 100.000 kilometer meegaan en bij de andere maar 50.000 kilometer. Je remblokken en remschijven tegelijk vervangen biedt bepaalde voordelen, maar remschijven kunnen wel 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Dit is dus niet noodzakelijk.

Wat is de minimale dikte van remschijven?

Bij een keuring, beurt of bij de vervanging van een ander remonderdeel zal er worden gekeken naar de remschijf. Mocht het nodig zijn om deze te vervangen zal dit op die momenten gebeuren. Daarnaast heeft elke remschijf een minimale dikte, die door de fabrikant wordt bepaald. Deze waarde wordt altijd aangegeven in de remschijf. Dit is een waarde in millimeters en staat in de buitenrand van de remschijf of het remschijf hart gestanst. Hierbij staat MIN TH, waarbij TH staat voor Minimum Thickness.

Op het moment dat je remschijf die minimale dikte heeft bereikt dient de remschijf vervangen te worden. Een te dunne remschijf kan namelijk mechanisch zwak worden, vertoont eerder haarscheuren en kan eerder krom trekken. Dit wil je niet, dus vervang de remschijf op tijd.