Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Wat is de functie van een draagarm, en hoe vervang ik een draagarm?

dcvDgLYEX0QHnCMhcy00hdU2x1mfzASQSpGnBjLb.jpeg


4-februari-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

Een draagarm is een essentieel onderdeel van de auto. Het is een stalen arm in de vorm van een driehoek, die deel uitmaakt van de wielophanging van de auto. In het kort is de functie van een draagarm simpelweg om ervoor te zorgen dat de wielen verbonden zijn aan de ophanging of het carrosserie van de auto. Verderop in deze blog gaan we dieper in op de functie en werking. Daarnaast kijken we ook naar het vervangen van een draagarm, en hoe je dit zelf kunt doen. Veel leesplezier!

Wat is een draagarm?

Waarvoor is een draagarm nu precies? Het is dus zoals gezegd een deel van de wielophanging van de auto. De wielophanging heeft als functie om de wielen op te hangen aan het carrosserie of de ophanging van de auto. Daarnaast hebben draagarmen als functie om de kracht die vrijkomt tijdens het optrekken en remmen, zo min mogelijk invloed te laten hebben op de stand van de banden. Zonder een draagarm hebben de krachten namelijk een te grote invloed op de wielen, en kan de auto kantelen. Hiermee zijn draagarmen dus van groot belang voor een goed rijgedrag van jouw auto. 

Een draagarm is een stalen constructie, en heeft een driehoekige vorm. Naast het massieve deel bestaan ze ook uit rubbers, die in elke hoek zitten en/of kogelkoppelingen. De draagarm zal over het algemeen niet snel kapot gaan omdat hij zeer massief is. Hij is echter wel aan slijtage onderhevig.

Wat te doen bij een versleten draagarm?

Een draagarm zelf zal dus niet heel snel kapot gaan, tenzij er acute schade aan de auto optreed. Je hoeft deze dus niet vaak te vervangen. Veel vaker komt het voor dat de kogel of de rubbers slijten, omdat hier een flinke kracht op staat. De symptomen van een versleten draagarm, of toebehoren hiervan, zijn vaak vrij duidelijk. De auto kan afwijken van een rechte lijn, wat je met name merkt als je rijdt op een rechte weg. Dit wijst vaak op versleten rubbers of kogels in de draagarm. Daarnaast kun je gebonk of getik horen als je op een hobbelige weg rijdt. Tot slot kan je stuur een lichte speling hebben. Mocht je een van deze symptomen herkennen, dan is het aan te raden om snel actie te ondernemen. Ga na waar het aan ligt en vervang de draagarm, rubbers of de kogels. 

Je hebt overigens zelf veel invloed op de slijtage van draagarmen, en je kunt dit dus ook zo veel mogelijk proberen te voorkomen. Drempels, kuilen en hobbels hebben heel veel invloed op de staat en slijtage van de draagarmen. Als je hier rustig overheen rijdt, of ze soms zelfs probeert te vermijden als het mogelijk is, hou je de slijtage zo beperkt mogelijk.

Jouw draagarm zelf vervangen

Als je hebt geconstateerd dat je draagarm vervangen moet worden, kun je dit natuurlijk door een garage laten doen. Je kunt het echter ook prima zelf doen, als je natuurlijk beschikt over de juiste materialen en de nodige kennis. Voordat je eraan begint is het eerst belangrijk om vast te stellen of de draagarmen daadwerkelijk toe zijn aan vervanging, door de rubbers goed te onderzoeken. Zien ze er droog uit, zijn ze gebarsten of poreus? Dan zijn ze inderdaad toe aan vervanging. Omdat het belangrijk is dat de draagarm en de rubbers goed met elkaar zijn verbonden, moet je altijd alles vervangen. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je dan zelf je draagarm kan vervangen. Let wel, dit is een algemene beschrijving.

  1. Het makkelijkste is om de auto op een brug te zetten, zodat je er makkelijk bij kan. Als je deze niet tot je beschikking hebt kun je de auto ook opkrikken en repareren. Gebruik hiervoor wel een geschikte en stevige autokrik en plaats assteunen onder de auto. Trek de handrem aan en schakel de versnelling in. We raden aan om hierbij nooit alleen te werken.
  2. De eerste echte stap is het verwijderen van het wiel, uiteraard aan de kant waar je de draagarm gaat vervangen.
  3. Nu kun je de schroeven van de draagarm losmaken. De bevestiging verschilt van auto tot auto. Vaak is er een schroefverbinding met de verticale koppelstang, met twee schroeven en drie bouten. Je kunt deze allemaal losdraaien. Een van de schroeven is verticaal geplaatst, en een horizontaal. Als je de verticale schroef losdraait moet je de tegenmoer vasthouden met een gebogen ringsleutel. Daarna kan je hem aan de onderkant losdraaien. 
  4. Vervolgens kun je de draagarm eraf halen. Eerst wordt aan de wielkant de wieldraagarm eraf gehaald, en daarna wordt de horizontale schroef eruit getrokken. Nu heb je vrij toegang tot de draagarm.
  5. De nieuwe draagarm kan nu worden gemonteerd. Bevestig de draagarm eerst aan het wiel. Draai de schroeven aan de wiel verankering losjes aan, omdat je verderop tijdens het monteren nog wat speling nodig hebt. Steek daarna de horizontale carrosserie schroef erin, en draai deze vast met enkele slagen. Het insteken van de verticale schroef kan wat stroef gaan, toch moet je dit voorzichtig doen om schade aan de rubbers te voorkomen. Het is belangrijk om de schroeven nog niet vast te draaien zolang het voorwiel nog in de lucht hangt. Dit moet je pas doen zodra de schokdemper van het wiel is ingeveerd en normaal wordt belast. Draai je ze wel al eerder aan, verkort je de levensduur aanzienlijk.
  6. Nu is het tijd om de schokdemper in te veren. Dit doe je door het voorwiel met een transmissiekrik op te veren tot ongeveer 50%, de normale rijstand. Hierdoor is het draagarmrubber normaal gespannen. Dit is het moment om alle schroeven aan te draaien. 
  7. De laatste stap is het opnieuw monteren van het voorwiel, en deze goed bevestiging. Let op, omdat je een ingreep in de stuurgeometrie hebt gedaan moet je altijd naar de garage voor een uitlijning van de auto. 
  8. Eventueel kun je ook de draagarmlager vervangen. Dit is vrij goedkoop en wat dat betreft een goede optie. Echter is het vervangen ingewikkeld en bovendien enkel mogelijk met speciaal gereedschap. Het is ook niet perse nodig bij het vervangen van een draagarm. Als je niet over dit gereedschap beschikt, begin hier dan niet aan.