Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Wat doet een einddemper en hoe kan ik dit onderdeel van de uitlaat vervangen?

uKQo95TCU3t0snHg15J9ormQNMG2y4M3K95Sr5jo.jpeg


11-maart-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

Het uitlaatsysteem is een belangrijk onderdeel van de auto dat bestaat uit verschillende componenten. Het verbetert de prestaties van de motor, vermindert de uitstoot door een chemische reactie in de uitlaat en vermindert het geluid dat de motor produceert. Een van de onderdelen van dit systeem is de einddemper. Dit is het zichtbare deel van de uitlaat achter in de auto. In deze blog gaan we in op deze einddemper. Wat is de functie, en hoe kun je de einddemper zelf vervangen? Lees snel verder. 

Wat is een einddemper?

Wanneer mensen het hebt over de uitlaat of het uitlaatsysteem wordt er regelmatig alleen het zichtbare deel van de uitlaat gedacht. Dit is natuurlijk niet de hele uitlaat, dit is enkel de einddemper. De einddemper wordt ook wel achterdemper genoemd en is dus achter aan de auto zichtbaar. De einddemper zorgt voor het vervoeren en afkoelen van uitlaatgassen en het dempen van geluid. Daarnaast heeft dit onderdeel door de zichtbaarheid natuurlijk ook een visuele functie. Daarom zijn er heel veel verschillende einddempers te verkrijgen, en is het een belangrijk onderdeel bij styling en tuning van auto’s. 

Hoe is de uitlaat van de auto opgebouwd?

Zoals al gezegd bestaat een uitlaat dus uit meerdere onderdelen. Je hebt dus de einddemper, die zich aan de achterkant van de uitlaat bevindt en waarin de geluidsdemper zit. Deze zit vast aan de middendemper, en die is weer gemonteerd aan de voorpijp. Aan de voorkant van de uitlaat zit daarnaast de katalysator, met hieraan vast ook het uitlaatspruitstuk.

Uitlaatsierstuk om je auto te stylen

Een uitlaat, eigenlijk vooral de einddemper, is een onderdeel dat vaak wordt aangepast om de auto te tunen. Je kunt bij ons ook terecht voor een uitlaatsierstuk. Dit geeft je auto een mooiere en vooral ook opvallende look, terwijl je auto wel hetzelfde geluid behoudt. Wij hebben voor elk type auto een passend sierstuk. Van sierlijk ronde, dubbele uitlaatsierstukken tot dikke, enkele rechthoekige joekels. Gepolijst RVS tot opvallend chroom. We hebben het allemaal. Het is hierbij erg belangrijk dat je een sierstuk aanschaft dat aansluit bij de buitendiameter van je uitlaatpijp. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een sportuitlaat, bijvoorbeeld een complete RVS uitlaat. Je kunt ook kiezen voor een gedeeltelijke RVS uitlaat. Met een sportuitlaat kun je de prestaties verbeteren, maar deze zorgen natuurlijk vooral voor een mooie uitstraling.Ook hiervan bieden we er meerdere aan. Je kunt bij styling en tuning jouw merk en type auto kiezen, dan zie je direct welke onderdelen voor jouw auto geschikt zijn.

Wanneer moet ik mijn einddemper of uitlaat vervangen?

De uitlaat heeft het vaak zwaar te verduren, en zeker ook de einddemper. Deze worden continu blootgesteld aan de weersomstandigheden, wat tot schade leidt. Vocht, pekel, sneeuw, regen, steentjes op de weg en verkeersdrempels kunnen de uitlaat regelmatig behoorlijk beschadigen. Hierbij heeft vooral de buitenkant van het systeem, en dus ook de einddemper, het zwaar te verduren. Ook kan de uitlaat door roest en condensvorming worden aangetast. De einddemper is het onderdeel dat het eerst toe is aan vervanging. Dit komt dus door bovenstaande oorzaken, omdat de einddemper aan de buitenkant zit. Ook ontstaat er in het achterste deel van de uitlaat het meeste condens, omdat de gassen dan zijn afgekoeld. Een uitlaatsysteem is modulair opgebouwd, wat betekent dat een compleet uitlaatsysteem van de motor tot aan de achterkant van de auto bestaat uit diverse delen die je los van elkaar kunt vervangen. Je kunt dus een einddemper vervangen zonder aan de rest van de uitlaat iets te hoeven doen. Hieronder gaan we in op het vervangen van de einddemper.

Zelf de einddemper van je uitlaat vervangen

Een uitlaat is in veel gevallen prima te vervangen, zeker als het gaat om de einddemper. Hiervoor is geen speciaal gereedschap nodig. Belangrijk is dan vooral dat je in de gelegenheid bent om de auto op een verhoging te plaatsen, om zo goed bij de uitlaat te kunnen. Je kan dit doen door middel van een babybrug of met behulp van een krik en assteunen. Hoewel je in principe alleen de einddemper hoeft te vervangen, moet je er wel aan denken dat je mogelijk ook nieuwe rubbers of ander bevestigingsmateriaal nodig hebt. de componenten van de uitlaat zitten met klemmen en andere bevestigingsmaterialen aan elkaar vast. Hieronder hebben we in het kort de stappen die je moet ondernemen uitgelegd. Dit is een korte basisbeschrijving, let altijd goed op als je het daadwerkelijk zelf gaat uitvoeren. 

  1. De eerste stap is dus goed en veilig onder je auto komen. Zorg dat de auto geen kant op kan, zet hem op de handrem en ook in de versnelling. Eventueel kun je nog zware objecten voor de wielen zetten voor extra stevigheid. Verder is het belangrijk om nooit te beginnen met werken aan de uitlaat net na het rijden. De temperaturen van de uitlaatgassen in de uitlaat kunnen oplopen tot wel 900 graden.
  2. Nu kun je de einddemper demonteren. Ook hierbij moet je goed opletten. Door roest en slijtage kunnen bouten of uitlaatklemmen afbreken. Het is daarom slim om deze vooraf in te spuiten met bijvoorbeeld WD40 en dit een tijdje te laten inwerken. Als de bevestigingsmaterialen zijn afgebroken moet je sowieso nieuwe gebruiken, maar dit raden we sowieso vaak aan. Dan weet je zeker dat de uitlaat weer helemaal in orde is en een tijdje mee kan. 
  3. Nu kun je de nieuwe einddemper bevestigen, met behulp van rubberen ophangdelen. Zorg ervoor dat de demper goed op zijn plek blijft, eventueel met behulp van een krik. Bevestig de rubbers aan de auto en maak de demper goed vast.
  4. Vervolgens moet je de onderdelen goed in elkaar zetten. Dit is het lastigste onderdeel van deze vervanging. Je moet nu namelijk de einddemper precies aansluiten op de rest van de uitlaat. Je kunt een uitlaatklem tijdelijk op de uitlaat plaatsen en vervolgens de rubbers zo verplaatsen totdat alle componenten op elkaar aansluiten. 
  5. Nu kun je de uitlaatklem weer verwijderen. Kijk goed of alles op zijn plek blijft. Als dit zo is kun je de bouten strak vastdraaien en is de vervanging voltooid. 
  6. Controleer of alles goed zit. Je kunt de auto laten lopen en kijken of er ergens lucht ontsnapt. Als dit niet het geval is zijn er geen problemen meer en is de vervanging geslaagd.