Kies een andere auto
Temperatuur auto; alles wat jij erover moet weten!
Temperatuur auto
De temperatuur in jouw auto verschilt per seizoen. Zo kan het in de zomer erg warm worden in de auto. Het is dan voor jezelf, medepassagiers en eventuele huisdieren erg belangrijk om de temperatuur in de auto snel te laten dalen. Zo voorkom je dat jezelf of iemand anders onwel wordt door de hitte.
Temperatuur in de auto te hoog
Indien het buiten circa 25 graden is, dan is het in de auto waarvan de motor niet draait (en dus ook niet de airco) al snel 35 graden. Al na tien minuten wordt dat kwik bereikt, om na een half uur de +40 graden aan te tikken. Bij een buitentemperatuur van 30 graden is het in de auto na sléchts tien minuten 40 graden en na een half uur zelfs 48 graden. Openstaande ramen helpen dan niet meer.
Dit kun je doen om de temperatuur in de auto snel te verlagen:
- zet de airconditioning op de koudste stand;
- zet de blower op maximaal
- schakel de recirculatiestand in.
Zodra er koude lucht uit de airconditioning komt, sluit je de ramen.
Tips voor het rijden bij warme temperaturen:
Probeer bij het parkeren van de auto een plekje te zoeken in de schaduw. Daarnaast kan een zonnescherm ook helpen om de warmte buiten te houden. Verder kun je de ramen openen voordat je gaat rijden. De warmte kan dan uit de auto ontsnappen.
De motor van jouw auto kan oververhit raken. Het is daarom belangrijk om de temperatuurmeter in de gaten te houden. Indien je opmerkt dat de motor steeds warmer wordt, moet je een versnelling terugschakelen en meer toeren draaien. Zet vervolgens de airco uit en doe de warme kachel en blower aan, ook al is dit misschien wel het laatste wat je wilt. De motor kan zo zijn overtollige warmte kwijt.
Temperatuursensor auto
De temperatuursensor helpt het brandstofmanagement bij de registratie van de werkingstemperatuur van de motor. Het injectietijdstip en ontstekingshoek worden aan de bedrijfsomstandigheden aangepast door het regelapparaat. Dit is wel afhankelijk van de informatie van de sensor. De sensor is een temperatuursensor met een negatief temperatuurcoëfficiënt. Bij een toenemende temperatuur neemt de interne weerstand af.
De weerstand van de temperatuursensor kan verschillen. Dit is afhankelijk van de koelvloeistoftemperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de weerstand. Vervolgens zal de spanning bij de sensor afnemen.
Het regelapparaat analyseert de spanningswaarden, omdat deze in verhouding staan tot de koelvloeistoftemperatuur. Lage temperaturen resulteren in hoge waarden en hoge temperaturen in lage spanningswaarden bij de sensor.
Een defecte koelvloeistof temperatuursensor kan door de foutherkenning van het regelapparaat en de hieruit voortvloeiende noodoplossing op verschillende manieren opvallen.
Regelmatige symptomen die wijzen op een fout:
- verhoogd stationair toerental;
- verhoogd brandstofverbruik
- slecht startgedrag.
Temperatuurmeter auto
Een temperatuurmeter wordt gebruikt om de temperatuur van de koelvloeistof van jouw motor te weergeven. De meter geeft aan of de koelvloeistof van de motor koud, normaal of oververhit is.
Temperatuurmeter geeft een hoge temperatuur aan
Indien de temperatuurmeter hoger aangeeft dan gebruikelijk, kan dit betekenen dat de motor oververhit is. Het kan overigens ook zijn dat de temperatuur hoog is, omdat er koelvloeistof verloren gaat. Dit kan komen door een lek of verdamping van de radiator. Verder kan het zijn dat de thermostaat defect is. Het is in dit geval nodig om de koelvloeistof temperatuur schakelaar te vervangen. Als laatste kan het zijn dat de temperatuurmeter een te hoge temperatuur aangeeft door een kapotte waterpomp pakking. Als de waterpomp niet goed functioneert, moet de waterpomp vervangen worden.
Temperatuurmeter geeft een lage temperatuur aan
De temperatuurmeter geeft een lage temperatuur aan totdat de motor een tijdje heeft aangestaan. Als de temperatuurmeter een lage temperatuur blijft aangeven, moet er gekeken worden naar de temperatuurmeter.
Een andere reden dat de temperatuurmeter een lage temperatuur aangeeft, kan zijn dat de thermostaat in het voertuig open blijft staan. Als dit het geval is kan de motor te koud worden, waardoor de temperatuur daalt. De thermostaat dient dan te worden vervangen.
De temperatuurmeter in de auto blijft een hoge temperatuur aangeven
Indien de temperatuur hoog af te lezen is, betekent dit dat jouw auto oververhit is. Een auto mag tijdens het rijden nooit oververhit raken. Als dit toch het geval is moet je de airconditioner uitschakelen en de ramen openen. Merk je dat de oververhitting niet afneemt, dan moet je de kachel zo hoog mogelijk aanzetten. Als de eerder genoemde aanbevelingen niet werken, raden we je aan om de auto even langs de kant te zetten. Doe dit voorzichtig en let hierbij op andere weggebruikers.
Zet nu de motor af en open vervolgens de motorkap. Je moet nu wachten totdat het voertuig is afgekoeld. Let op: Open nooit de radiateurdop indien de motor nog warm is. Er kan koelvloeistof vrijkomen, waardoor je brandwonden kunt oplopen.
Als het voertuig eenmaal is afgekoeld, breng je de auto direct naar een monteur. Die kan vervolgens een diagnose van het probleem vaststellen. Vooral in warme klimaten zijn auto’s gevoelig voor oververhitting. In steden zoals Los Angeles, Phoenix en Atlanta komt oververhitting van de motor veelal voor.
De temperatuurmeter is dus een belangrijk hulpmiddel in jouw voertuig dat de temperatuur van de koelvloeistof van de motor weergeeft. Voor vragen over de temperatuurmeter en andere vragen, kun je altijd contact met ons opnemen.