Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Oliekoeler vervangen; hoe vervang je een oliekoeler?

M0GopHhJNwoPK1vYDqASU9oCEotnSKt0WDloysNQ.jpeg


8-juni-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

Een oliekoeler is voor een auto van groot belang. Motorolie zorgt er natuurlijk voor dat alle onderdelen gesmeerd worden, maar ook voor de koeling van de motor. Als de olie zelf niet meer koel kan deze ook niet meer koelen, en omdat de oliekoeler daarvoor zorgt is deze dus erg belangrijk. Als de oliekoeler kapot is kan de motor zichzelf niet meer koelen, wat kan leiden tot oververhitting en daardoor slijtage. Het is belangrijk om de oliekoeler dan te vervangen, maar hoe doe je dat precies? Dat lees je in deze blog. 

Wat doet een oliekoeler precies?

Een oliekoeler is een klein onderdeel dat in de auto zit gemonteerd om de olie te koelen. Dit omdat de motor van een auto natuurlijk erg warm wordt tijdens het rijden. Met name de bewegende delen worden zeer warm. Deze onderdelen worden gesmeerd door de olie, en deze olie heeft ook direct een koelende werking op deze onderdelen. Hierdoor gaan de onderdelen langer mee en slijten ze aanzienlijk minder. De koelende werking van motorolie is dan ook heel belangrijk. Dit kan alleen door een oliekoeler, omdat de olie anders niet meer koel genoeg zou zijn. De oliekoeler neemt de olie op, koelt deze en vervolgens loopt deze terug de motor in. 

Een kapotte oliekoeler

Bij een kapotte oliekoeler verliest de motor het vermogen om zichzelf te koelen. Het is daarom van belang om hier op tijd achter te komen, zodat de motor zichzelf niet oververhit en daardoor sneller slijt. Hieronder gaan we in op de symptomen van een kapotte oliekoeler. In principe zou de oliekoeler zo lang moeten meegaan als de motor, of andere belangrijke mechanische onderdelen van de auto. Bij goed onderhoud zal je hiermee niet snel problemen hebben. Toch kan het zelfs bij uitstekend onderhoud voorkomen dat de oliekoeler kapot gaat. Zie de signalen hieronder die wijzen op een defecte oliekoeler.

Symptomen kapotte oliekoeler

Er zijn een aantal symptomen die wijzen op een kapotte oliekoeler. De eerste is dat er olie lekt uit de oliekoeler. Er zit een adapter bij het oliekoelsysteem, die de olieleidingen met de koeler verbindt en de gekoelde olie terug naar de carter leidt. Binnen de adapter zit een pakking of ring. Als deze adapter kapot is kan er olie uit de motor lopen. Dit zie je aan een plasje olie onder je auto. Uiteraard kan dit ook andere oorzaken hebben, dus het is dan verstandig om te (laten) kijken waar het aan ligt.

Het kan ook zijn dat er koelvloeistof lekt uit de oliekoeler. Ook dit merk je aan kleine plasjes, of wanneer de motor te heet wordt. Verder kan er olie in het koelsysteem terecht koen. Dit komt door een defect aan de adapter, die ertoe leidt dat de oliedruk groter is dan de druk van het koelsysteem. Daardoor wordt er olie in het koelsysteem geperst, wat zal gaan leiden tot een gebrek aan smering en dus de motor ernstig kan beschadigen. Tot slot kun je merken dat er koelvloeistof in de olie zit. Dit kan gebeuren wanneer het koelsysteem onder druk staat en het koelmiddel vanuit het koelsysteem in de oliecarter wordt geperst. Dit kan meerdere oorzaken hebben, waarvan een defecte oliekoeler er een is. Als je een van deze symptomen opmerkt is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Jouw oliekoeler vervangen

Het vervangen van de oliekoeler is een vrij lastige klus. Er moet veel gedemonteerd worden voordat je de oliekoeler kunt verwijderen. Daarnaast moet je goed opletten dat je niks kapot maakt en de oliekoeler op de juiste manier monteert. Hiervoor is flink wat technische kennis vereist en moet je ook de beschikking hebben over een aantal materialen. Mocht je dit niet hebben, of het om een andere reden liever niet zelf doen, dan kun je het beter bij een garage laten doen.