Kies een andere auto
Mijn auto lekt vloeistof, waar kan dit aan liggen?
Misschien heb je het al eens gehad bij jouw auto, en anders ga je het wellicht nog een keer meemaken; er ligt een vlek op de grond onder jouw auto. In sommige gevallen is dit niet helemaal de bedoeling en dus gaat er ergens iets fout. Waar kan dit nou eigenlijk aan liggen? En misschien nog wel belangrijker, wat moet je er aan doen? Dat lees je in deze blog!
Check eerst of het echt van de auto afkomstig is
Voordat we gaan kijken naar mogelijke oorzaken van een lekkage van vloeistof bij jouw auto is het belangrijk om zeker te weten dat de vlek echt van jouw auto afkomstig is. Als het op jouw eigen parkeerplaats of oprit is waar nooit een andere auto staat kan het weinig anders zijn natuurlijk, maar we willen toeval altijd uitsluiten. Kijk goed onder de auto, het liefst met een zaklamp bij de hand, en stel zo vast of het inderdaad uit jouw auto komt. Als je hebt geconstateerd dat het inderdaad uit jouw auto komt, kun je het beste meteen een stuk karton pakken om de geur en kleur te onderzoeken. Op basis hiervan kun je bekijken wat de vloeistof is, en het lek vinden. Hieronder gaan we in op de mogelijke oorzaken van vlekken onder de auto.
Mogelijke oorzaak 1; een brandstoflek
De vlek onder jouw auto kan benzine of diesel zijn. Beide hebben een specifieke geur die iedereen waarschijnlijk wel herkent. Diesel lijkt qua samenstelling een beetje op olie en heeft een bruine kleur. De geur van benzine is prikkelend en velen wel bekend. Daarnaast kun je benzine herkennen aan de regenboog glans als het op water drijft.
Mogelijke oorzaak 2; een olielekkage
Het kan ook zijn dat jouw auto motorolie lekt. Motorolie is lichtoranje tot donkerbruin, dit ligt eraan hoe goed of slecht je auto wordt onderhouden. Wanneer je een olielek hebt zit deze waarschijnlijk recht onder de motor. Je moet dus kijken waar de motor precies zit en vervolgens kun je vaststellen of dit de oorzaak is of niet.
Mogelijke oorzaak 3; koelvloeistoflek of antivriesvloeistof lek
Het kan ook liggen aan een lek van koelvloeistof of antivries vloeistof. Omdat koelvloeistof in verschillende kleuren voorkomt is dit een lastige om te ontdekken. Het kan groen zijn, het kan helder zijn maar ook bijvoorbeeld rood. Groen komt wel het meest voor. Een koelvloeistoflek kan overal zitten, omdat overal buizen lopen waar deze doorheen loopt. Het vaakst is een lekkage hiervan in de radiator. Je ruikt dan een zoete geur.
Mogelijke oorzaak 4; een lek van transmissievloeistof
Ook dit kan een mogelijke oorzaak zijn. Automatische transmissies gebruiken rode of roze vloeistof, als de auto begint te slippen wijst dit vaak op een transmissie lek. Bij schakel transmissies worden transmissieolie of gewoon motorolie gebruikt. Een lekkage hiervan zit vaak bij as afdichtingen. Je ziet dan rode of roze vloeistof onder jouw auto. Je kan dit makkelijk controleren door het transmissie vloeistof niveau te checken. Je kan in het boekje van jouw auto kijken hoe dit moet. Het kan echter zijn dat het wordt afgeraden om hier zelf naar te kijken, houd je hier dan ook aan!
Mogelijke oorzaak 5; differentiele vloeistof lekkages
Schakelvloeistof, of versnellingsbakolie, is een erg dikke vloeistof. Deze ziet er een beetje uit als honing en heeft een vettige geur. Het is donkerbruin of soms oranje van kleur. Deze vloeistof kom je tegen wanneer je achterste differentieel of de versnellingsbak lekt.
Mogelijke oorzaak 6; water
Dit is de enige oorzaak van een vlek onder de auto waar je geen enkele zorgen om hoeft te maken, want water is een vloeistof die auto altijd mag verliezen. Een warme dag is dan ook de oorzaak van de meeste vloeistof vlekken onder een auto. Dit water is afkomstig van de airco. Deze neemt vocht op uit de lucht. De airconditioner in een auto filtert het vocht uit de binnenkant van de auto en laat dit via een rubberen slang onder de auto weglopen. Deze zit meestal midden onder de auto of aan de passagierskant. Op zeer vochtige warme dagen zal het water eruit stromen. Dit is technisch zo bedoeld en daarom absoluut geen reden tot paniek.
Wat moet je doen als je weet wat de oorzaak van het lek is?
Je hebt de oorzaak gevonden. Of althans, je weet welke vloeistof het is die er onder je auto ligt. Nu komt de volgende stap; het vinden van het lek. Je kan dit grofweg op drie manieren doen. Je kan kijken naar een vuile motor, je kan de motor eerst reinigen of je gebruikt contrastmiddel. De eerste optie is prima als je weet waar je naar moet kijken. Als je wat verstand van de motor hebt kun je het lek waarschijnlijk vrij snel ontdekken. Het gevaar van een vuile motor is wel dat die op verschillende plekken vloeistoffen kan verliezen, en het dus erg lastig is te zien waar het probleem precies ligt.
De tweede optie is dus om eerst de motor grondig te reinigen, en dan te kijken waar het lek zit. Je kan hierbij gebruikmaken van een aantal reinigingsmiddelen. Het wordt niet aangeraden om gebruik te maken van een hogedrukspuit. Dit kan leiden tot defecten in de motor. Droogrijsstralen is volgens velen de beste manier om je motor te reinigen. Hierbij wordt de motor gereinigd met bevroren CO2. De motor ziet er uit als nieuw in slechts 20 minuten. Dit is ook ideaal voor het zoeken van een lek.
De laatste optie voor het vinden van een lek is het gebruiken van contrastmiddel. Dit is een praktische en bovendien goedkope manier. Je giet simpelweg het contrastmiddel in de opening voor de olie of in het expansievat van de koeling. Hierna laat je de motor een paar minuten draaien en schijn je met een lamp in de motorruimte. De lekkende contrastvloeistof licht dan duidelijk op.
Behandel de schade op de juiste wijze
Er is eigenlijk maar een optie bij het verhelpen van een lek in de auto, een goed uitgevoerde reparatie. Lekke slangen moeten worden vervangen, nooit met tape worden afgeplakt. Hetzelfde geldt voor lekkende remleidingen. Een kapotte dichting tussen onderdelen wordt vervangen door demontage, reiniging en een correcte installatie. Een lek is niet geschikt voor geknutsel of zogenaamde wondermiddelen, hoewel die zeker wel aangeboden worden. Vaak is dit echter enkel voor de korte termijn, en in sommige gevallen richt het meer schade aan dan dat het goed doet. We gaan hieronder nog specifiek in op het oplossen van een koelvloeistoflek en een olielek.
Koelvloeistoflek oplossen
Wanneer er koelvloeistof lekt gaat het vaak maar om een kleine lekkage, die je vrij makkelijk kunt dichten met bijvoorbeeld Radiator leak stop. Mocht dit toch niet helpen dan ontkom je waarschijnlijk niet aan het vervangen van de radiateur of waterpomp. Sowieso is een additief slechts een tijdelijke oplossing, na een tijdje zal de lekkage wederom aan het licht komen. Zit er een lekkage in de koppakking, dan moet ook deze worden vervangen. Daarna moet je er nieuwe koelvloeistof in doen, let op dat je dan de juiste gebruikt.
Een olielekkage oplossen
Als je auto olie lekt, en weet waar dit lek precies zit, kun je ook dit vrij eenvoudig oplossen. Hiervoor bestaan meerdere soorten additieven, zoals bijvoorbeeld Oil stop leak. Hiermee kun je kleine lekkages dichtmaken die zijn ontstaan door slijtage. Deze werken eigenlijk op twee manieren. Sommige soorten maken de olie wat dikker zodat deze minder lekt. Andere laten rubberen afdichtingen opzetten, zodat ze beter afdichten. Als een additief niet werkt, wat na verloop van tijd vrijwel zeker het geval is, moet je een onderdeel vervangen.