Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Hoe vervang je een raammechanisme?

PX1lib9JYNkkscwdHBn5rwAcGVxkzxnZkJ6aLRSx.jpeg


1-mei-2020 |  Kennisbank |  Site4Cars

Het raammechanisme zorgt ervoor dat je de ramen in de auto open en dicht kunt doen. Meestal gebeurt dit tegenwoordig elektrisch, waarbij je enkel op een knopje hoeft te duwen. Bij wat oudere auto's kun je nog manuele bediening hebben, waarbij je het raam zelf omhoog of omlaag moet draaien. Het raammechanisme slijt met verloop van tijd, waarbij vervanging de enige optie is. In deze blog kijken we naar het vervangen van een raammechanisme.

Hoe werkt een raammechanisme?

Het raammechanisme zorgt er dus simpelweg voor dat je de ruit omhoog en omlaag kan doen, waarbij deze volledig in de deur kan verdwijnen. Er zijn twee verschillende typen te onderscheiden. Allereerst heb je de manuele raammechanismen, waarbij je een raamslinger hebt. Door hier aan te draaien draai je het raam omlaag of omhoog. Daarnaast heb je elektrische raammechanismen, waarbij een motor zorgt voor het bewegen van het raam. Je hebt hier de volautomatische variant en de half automatische variant. Bij de volautomatische variant druk je het knopje één keer in en maakt het raam direct de hele beweging. Bij de halfautomatische variant moet je het knopje inhouden totdat het raam open of dicht is.

Wanneer moet je een raammechanisme vervangen?

Het raammechanisme wordt natuurlijk regelmatig gebruikt en slijt om die reden. Bij de manuele variant heb je kabels die naar verloop van tijd kunnen breken of knappen. Dan is het onmogelijk om de ramen nog met de bedieningshendel naar boven of beneden te draaien. Bij een elektrische motor kan de kabel ook slijten, net gaat vaak nog sneller omdat er met een motortje meer kracht op staat. Ook dan werkt het mechanisme uiteraard niet meer. Ook kan de motor bij een elektrisch mechanisme kapot gaan. Vervanging is dan de enige optie. Uiteraard ben je bij Site4Cars aan het juiste adres voor jouw nieuwe raammechanisme!

Hoe moet je een raammechanisme vervangen?

Je kunt prima zelf een raammechanisme vervangen, dit is niet heel ingewikkeld. De grootste uitdaging is eigenlijk nog wel het vrijleggen van het mechanisme. Dit zit namelijk in de deur, achter de bekleding. Dit moet je dus eerst allemaal verwijderen. Daarna kun je het mechanisme simpelweg verwijderen en de nieuwe monteren. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je het raammechanisme vrij kunt leggen, dit is natuurlijk wel een voorbeeld. Elke auto zit anders in elkaar waardoor het iets anders kan werken.

  1. Je moet beginnen met het losdraaien van de schroeven. Daarmee kun je het handvat en de opbergvakken gewoon verwijderen. Bij een elektrische schakelaar die is geïntegreerd in het handvat moet je deze eerst verwijderen. Ook dit kan vaak met een paar schroefjes. Nu kun je de kabelschoenen eraf trekken.
  2. Nu zijn de raamslingers aan de beurt. Dit is wellicht wat lastiger. Er zijn grofweg drie constructies die hiervoor worden gebruikt. Een schroefverbinding via een centrale bout (stap 3), een bevestiging met een beugel (stap 4) of een vergrendeling met een bevestigingsring (stap 5)
  3. Een centrale schroef is het makkelijkst. In sommige gevallen zit er een kap overheen, die je met een schroevendraaier kunt verwijderen. Dit is echter niet de mooiste oplossing, daarom komt dit weinig voor.
  4. Bij een bevestiging met een beugel kun je het beste een spitstang gebruiken, waarmee je de beugel kunt verwijderen. Dit is echter een vervelend werkje, wat wel wat tijd in beslag kan nemen.
  5. De vergrendeling met een bevestigingsring zorgt nog weleens voor problemen. Eigenlijk is het echter heel simpel. Onder de raamslinger zit de vergrendeling, in de kunststoffen ring. Deze schuif je opzij, waarna je de raamslinger makkelijk kunt verwijderen.
  6. Nu kun je het oude raammechanisme eruit halen, en de nieuwe monteren.
  7. Vervolgens maak je alles weer vast en werkt je raam weer goed!

Op basis van je kenteken kan je eenvoudig achterhalen welke raammechanisme er geschikt zijn voor jouw auto. Het kenteken geeft vaak meerdere opties, terwijl het chassisnummer vrijwel altijd de juiste raammechanisme aangeeft. Ook kun je zoeken via je merk, type en uitvoering van je auto. Als je er toch niet uitkomt, kan een verkoper je altijd makkelijk vertellen welke raammechanisme jij nodig hebt.