Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Hoe vervang ik de filters van mijn auto?

3L63WdFikrEqlGBWYOGxBlvuNtyRlgCKKi7LXLWq.jpeg


12-februari-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

In elke auto zit een groot aantal filters, met allemaal een hele andere functie. Al deze filters hebben wel één ding gemeen, ze behouden de motor van onnodige slijtage en laten hem optimaal functioneren. Doordat ze vuil en andere dingen filteren worden de filters zelf steeds vuiler, waardoor ze na een tijdje minder goed werken. Het is dan ook belangrijk om regelmatig je filters te controleren en te vervangen. Dat vervangen kun je natuurlijk laten doen door een specialist, een van onze montagepartners helpt je dan graag. Maar je kan het vaak ook prima zelf doen, in deze blog leggen we uit hoe!

Welke filters zijn er allemaal?

En misschien nog wel belangrijker; welke filters moet ik vervangen? In een auto zitten veel verschillende filters, en in principe moet je deze op den duur allemaal vervangen. BIj een onderhoudsbeurt worden de filters gecontroleerd. In sommige gevallen zou je filters kunnen schoonmaken en hergebruiken, maar als je ze vervangt weet je zeker dat je goed zit. Verderop in deze blog gaan we in op de belangrijkste filters, en leggen we uit hoe je deze vervangt. Het gaat hierbij om het oliefilter, luchtfilter, sportluchtfilter, brandstoffilter, interieurfilter en het roetfilter.

Wanneer en hoe vaak moet ik mijn auto filters vervangen?

Elke onderhoudsbeurt, groot en klein, komen filters aan bod. Bepaalde filters komen enkel bij de grote beurt aan bod, andere zowel bij de grote als kleine. Ze worden hoe dan ook gecontroleerd, en regelmatig ook direct vervangen. Dit is een goede richtlijn voor het vervangen van jouw filters. Als je daarbuiten problemen vermoedt of er symptomen optreden, is het natuurlijk belangrijk om direct te controleren waar het aan ligt. Langdurig doorrijden met verstopte of kapotte filters kan namelijk flinke schade toebrengen aan de auto.

Oliefilter vervangen

Het oliefilter filtert de motorolie, die alle draaiende delen in de motor continu smeert. De bewegende delen in de motor zijn namelijk erg vuil, waardoor olie in potentie allemaal viezigheid meenemen naar andere bewegende delen. Het oliefilter voorkomt dit, zodat overal schone en goede olie komt. Als dit filter niet goed werkt loop je grote kans op schade, en dus is het bij een vervuilde of verouderde filter belangrijk om deze te vervangen. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je dit zelf kunt doen.

  1. Het begint natuurlijk met een goede voorbereiding. Als je een filterpatroon met behuizing hebt, is dit nog belangrijker. Plaats dan het patroon en de afdichtingsringen in de behuizing. Sluit de behuizing vervolgens met afsluitkleppen. Nu moet je de auto starten en even een paar minuten laten lopen. Schakel de motor weer uit en zoek het oliefilter. Krik de wagen op en kijk waar de olieaftapschroef zit, dit staat overigens ook in je onderhoudsboekje. Het is aan te raden om een bak onder de aftapschroef te zetten, zodat de olie hierin kan lopen. 
  2. Op nu de olieaftapschroef en wacht net zolang totdat er geen olie meer uit de oliepan loopt. Ook de aftapplug kan, net als de olie, worden weggegooid. Zet het opvanbakje aan de kant, en laat de wagen weer naar beneden komen.
  3. Demonteer de oude filter. Als je een filter met behuizing hebt kun je de oude behuizing opnieuw gebruiken. Maak deze dan schoon en plaats deze samen met het nieuwe filterpatroon, en de afdichtring, terug. Giet ook altijd een scheut olie in het nieuwe filter.
  4. Nu moet de nieuwe olieaftapschroef worden geplaatst. Hiervoor kun je jouw auto het beste opnieuw opkrikken, het aftapgat schoonmaken en de nieuwe olieaftapschroef met pakking erin doen. Je moet deze met de hand vastdraaien, en daarna met gereedschap worden aangedraaid.
  5. Laat de auto weer dalen en giet er olie in, totdat het oliepeil bij de hoogste markering komt. Maak alles weer goed dicht.
  6. Start opnieuw de motor en geef een paar keer gas, laat de motor even draaien zodat de oliekringloop op peil komt. Je kunt het oliepeil nog een keer controleren en zonodig bijvullen. Dan is de vervanging gereed.

Luchtfilter vervangen

Voor een goede verbranding in een motor heb je natuurlijk een ontsteking en brandstof nodig, maar daarnaast ook lucht. En dan natuurlijk het liefst schone lucht. Deze lucht wordt dan ook aangezogen en vervolgens door het luchtfilter gezuiverd. Een motor kan namelijk niet goed tegen vervuilde lucht, en als je vaak in stoffige gebieden rijdt is het aan te raden om regelmatig te kijken of het luchtfilter niet verstopt is geraakt. Als je auto niet de goede lucht binnen krijgt raakt de verbranding uit balans en krijgt je auto een hoger brandstofverbruik. Of de auto loopt onregelmatig en de prestaties kunnen teruglopen. De luchtfilter moet je elke onderhoudsbeurt vervangen, en dit kun je ook prima zelf. Hij lijkt op een harmonica en is te vinden op of net naast de motor. Zie hieronder hoe je deze zelf vervangt.

  1. Het begint natuurlijk met het openen van de motorkap, en vervolgens moet je kijken waar de luchtfilter zit. In de meeste gevallen is deze redelijk opvallend en staat er bovendien een symbool of air filter op. Als je hem echt niet kunt vinden staat in het boekje ook altijd aangegeven hoe je het luchtfilter opent. Als je overigens een diesel hebt, moet je niet vergeten de stekker uit de luchtmassameter te trekken. Die is direct met de luchtfilterkast verbonden.
  2. Nu moet je de aanzuigslang demonteren, afhankelijk van het model natuurlijk. Hiervoor druk je de aangebrachte slangklem, samen met de waterpomptang direct aan de veer en schuif je deze een paar centimeter naar achter. Hierdoor valt de druk op het aansluitstuk van de stang weg en kan de slang aan de kant geschoven worden.
  3. Vervolgens kun je de luchtfilterkast openen. Die zit vast met een aantal klemmen, deze kun je er met een schroevendraaier uitwippen. Mochten daaronder nog schroeven of bouten zitten, kun je deze ook met de schroevendraaier wegdraaien. 
  4. Je kunt de oude luchtfilter nu verwijderen, die gewoon bij het normale huisvuil kan. Als de luchtfilterkast vuil is moet je deze met een lap schoonmaken. Hierna kun je de nieuwe filter erin doen. In principe kan dit maar in één richting, en dus is dit vrij gemakkelijk. 
  5. Breng de bouten en/of moeren weer aan, en zet de luchtfilterkast met klemmen vast. 
  6. Nu kun je de aanzuigslang weer in de opening steken, met de waterpomptang de veer weer vastpakken en de slangklem naar voren schuiven. Controleer goed of deze vastzit. Bij een diesel moet je ook de stekker van de luchtmassameter weer terugdoen.
  7. Check of alles gelukt is door met een open motorkap in de auto te gaan zitten. Start de motor en geef een paar keer gas. Let hierbij op het geluid en het stationair lopen. Als alles gewoon functioneert is de vervanging klaar.

Sportluchtfilter vervangen

Een sportluchtfilter is een vervanging van de gewone filter. Wij hebben deze van het merk K&N, en je vindt deze filters onder styling en tuning. Dit is een filter die niet bij elke beurt vervangen hoeft te worden, maar die je gewoon kan schoonmaken. Hierdoor gaat deze filter net zo lang mee als de motor. Doordat je motor bij een sportluchtfilter veel meer lucht krijgt, verbeteren de prestaties en krijg je een mooier geluid. Het vervangen van deze filters is dus niet nodig, je kan hem gewoon handmatig schoonmaken en weer hergebruiken.

Brandstoffilter vervangen

Er zitten heel veel vuiltjes in de brandstoftank, en om te voorkomen dat deze in de motor komen gaat de brandstof langs het brandstoffilter. Deze filter moet regelmatig vervangen worden, waarbij we je adviseren om je te houden aan de onderhoudsvoorschriften. Als je namelijk een verstopte brandstoffilter hebt, loopt de brandstof moeilijk door het filter. Daardoor komt er minder brandstof bij de motor en dit kan grote schade opleveren. Bij een diesel zit er ook nog een dop aan de onderkant van het filter om water eruit te laten lopen. Dit hoopt zich op bij het afscheiden van brandstof en vuil. Lees hieronder hoe je het brandstoffilter zelf kan vervangen.

  1. Dit is een vrij kleine en eenvoudige reparatie. Meestal zit de filter onder de motorkap, tussen de benzineleiding. Lokaliseer deze en ga aan de slag.
  2. Nu moet je de benzineleiding los klikken van de aanen afvoer van de filter. Dit is vaak op een speciale manier te doen. Als je vervolgens de benzineleiding lostrekt moet je opletten dat je geen brandstof in je gezicht of ogen krijgt. Voor de zekerheid kun je er een bak onder zetten.
  3. Nu kun je de filter verwijderen, door de bevestiging van de filter los te halen.
  4. Kijk bij het verwijderen hoe de filter gemonteerd is, omdat een brandstoffilter een in- en uitgang kent. Op de nieuwe staat aangegeven welke richting naar de tank moet, en welke naar de motor. Zo kan je de nieuwe eenvoudig weer monteren.

Interieurfilter vervangen

De interieurfilter in de auto zorgt ervoor dat er schone lucht naar binnen komt. Hierlangs gaat alle lucht, die vervolgens wordt gezuiverd van stof, pollen, vuil en zelfs roetdeeltjes dat door ander verkeer wordt uitgestoten. Een andere naam is overigens pollenfilter. Het is belangrijk dat het interieurfilter niet kapot gaat, omdat dan de lucht niet meer gezuiverd wordt. Dit is niet fijn, en kan bovendien schadelijk zijn voor je gezondheid. Deze filter moet dan ook een keer per jaar vervangen worden, wat natuurlijk kan bij een onderhoudsbeurt of APK-keuring. Je kan het natuurlijk ook zelf doen, lees hieronder hoe. Het is verdeeld in twee opties, afhankelijk van waar de interieurfilter zich bevindt. Dit kun je vinden in het boekje van je auto. 

Als je interieurfilter achter de windgeleider zit en op het schutbord bovenaan onder de motorkap zit.

  1. Voordat je begint aan de vervanging moet je minimaal een half uur wachten na de laatste rit, omdat er anders een gevaar voor verbranding bestaat.
  2. Open je motorkap en zet deze met een motorkapsteun vast.
  3. Waarschijnlijk moet je de ruitenwissers tijdelijk verwijderen, deze kun je met een moersleutel losschroeven bij een gesloten motorkap.
  4. Verwijder nu de rijwindgeleider, dit is een plaat direct onder de voorruit. Deze zit vast met clips, draai deze gewoon met je schroevendraaier los.
  5. Nu kom je bij het frame van de interieurfilter. Ook deze zit met clips vast, maar die kun je langs de rand naar boven schuiven. Vervolgens kun je het oude filter er samen met het frame uit trekken.
  6. Plaats de nieuwe filter, check hierbij wel goed de grootte en de manier van plaatsing. Meestal staan er pijlen op, die in de richting van het interieur moeten.
  7. Zet de clips terug op de behuizing van de filter en plaats ook de windgeleider terug. Daarna kun je ook de ruitenwissers weer terug bevestigen.

Start de wagen en zet ook de airco aan. Als deze ook gewoon goed werkt, is alles goed gegaan en de reparatie klaar.

Als je interieurfilter in het interieur is ingebouwd.

  1. De interieurfilter bevindt zich onder het dashboardkastje of in de voetenruimte. Kijk of zich hier de gemarkeerde behuizing bevindt. Als dit niet het geval is moet je een deel van het dashboardkastje verwijderen om erbij te kunnen komen.
  2. De behuizing van de filters zit met clips dicht. Schuif ze gelijktijdig naar binnen en vervolgens naar boven, dan kun je ze verwijderen. 
  3. Nu kun je de filter, met het frame, verwijderen uit de behuizing.
  4. Plaats nu de nieuwe filter, let hierbij op hoe je deze moet plaatsen en op de juiste montagerichting. Ook hier staan pijlen op, die in de richting van het interieur moeten.
  5. Plaats de clips weer terug, totdat alles vastklikt.
  6. Bevestig zo nodig het dashboardkastje weer. 
  7. Start de motor en zet de airco aan. Als dit ook weer goed werkt, is de vervanging klaar.

Roetfilter vervangen

Een roetfilter zit vaak in dieselauto’s. De functie hiervan is om het roet dat de dieselmotor uitstoot tegen te gaan, omdat dit slecht voor het milieu is. De uitlaatgassen gaan langs het roetfilter en worden op die manier gefilterd van roet. Als deze verstopt raakt neemt hij natuurlijk geen roet meer op, waardoor je auto veel uitstoot en slecht voor het milieu is. Controleer dit filter daarom bij elke onderhoudsbeurt. Overigens zie je het vaak aan een lampje op het dashboard als er iets mis is met het roetfilter. Dit is bij meerdere filters het geval. Als je het roetfilter zelf wil vervangen lees je hieronder hoe je dat kan doen. Je kunt het filter overigens ook schoonmaken, maar dan mag je daarna minimaal 48 uur niet rijden met de auto. Vervangen is wat betreft praktischer, maar wel veel ingewikkelder dan schoonmaken.

  1. Zorg ervoor dat het filter van boven en onder probleemloos te bereiken is. Controleer ook vooraf of je al het benodigde gereedschap hebt. De vervanging duurt namelijk sowieso een aantal uur, en zonder ervaring langer. Het zou dus zonde zijn om te moeten stoppen. 
  2. Je kunt de roetfilter makkelijk zien onder de motorkap, en anders kun je in het boekje zien waar deze zich bevindt. Er liggen vaak heel veel andere componenten omheen. Zorg ervoor dat je deze juist verwijdert of aan de kant doet. Doe je dit niet goed heb je kans op motorschade.
  3. Na het vrijleggen kun je de pot losschroeven en de filter eruit halen. Zorg ervoor dat je goed onthoud welke schroeven bij welk onderdeel horen, om niet in de war te raken als je alles weer monteert. Soms heeft de filter nog een schroefverbinding met de steunbalk van de wagen. Deze kun je onderlangs goed bereiken. 
  4. Als je de oude roetfilter hebt verwijderd, kun je het nieuwe model voorzichtig aanbrengen. Let hierbij wederom goed op de omliggende onderdelen. Doe hetzelfde met alle andere onderdelen die je hebt gedemonteerd.
  5. Test de nieuwe roetfilter nu. Kijk eerst of er geen waarschuwingslampjes op je dashboard branden. Dan weet je of het mechanisch correct is uitgevoerd. Pas na een tijdje autorijden weet je of het ook aan de ecologische eisen voldoet. Kijk daarna ook of alle schroefjes goed zitten, en of niets naar buiten komt of zichtbaar verkleurt is. Dit kan namelijk gebeuren als je geen originele onderdelen gebruikt, en de maat net een fractie afwijkt. Dit kan de meetwaarden nog weleens beïnvloeden.