Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Garage Praat: 4WD of 2WD

3cF4o1OFRiJZi7bMVdEKGpCvP8WHKTzqw6o1VYoi.jpeg


9-maart-2021 | Garage Praat | Site4Cars
 

In de categorie Garage praat gaan we kijken naar termen die in autogarages vaak worden gebruikt. Deze termen zul je vaak ook op onze website terugvinden. Om te begrijpen wat deze termen nou eigenlijk precies inhouden leggen we elke keer één term uitgebreid uit, zodat het voor iedereen te begrijpen is. Op deze manier wordt deze categorie op onze blog een soort woordenboek voor alles wat te maken heeft met auto’s. Vandaag een nieuwe garage praat, waarin we kijken naar 4WD of 2WD!

4WD vs 2WD

We beginnen bij het begin, wat houden deze termen nou eigenlijk in? 4WD betekent four wheel drive, 2WD betekent two wheel drive. Het gaat dus om de aandrijving van de wielen. Naast 4WD en 2WD hoor je ook nog weleens de termen AWD, FWD en RWD. De eerste betekent all wheel drive, wat net weer wat anders kan zijn dan 4WD. FWD is front wheel drive en RWD is rear wheel drive. Hieronder gaan we ze allemaal even toelichten, kijken we wat de verschillen in de praktijk zijn en welke keuze jij eventueel het beste kunt maken.

Front wheel drive

Front wheel drive komt het meeste voor. Hierbij wordt de kracht van de motor dus overgeschakeld naar de voorste twee wielen. Bijna alle auto’s, op SUV’s na, hebben front wheel drive. Het kan wel zijn dat er een componenten bijzitten die ook wat kracht naar de achterste wielen geven als dat nodig mocht zijn. Front wheel drive is het goedkoopst om te produceren, vandaar ook de populariteit. Ook is het qua ruimte in de auto efficiënter. Daarnaast heeft voorwielaandrijving voor de bestuurder het voordeel dat je betere grip hebt wanneer je omhoog rijdt, omdat het gewicht van de motor bij de voorwielen zit. 

Rear wheel drive

Rear wheel drive komt het minste voor van alle soorten aandrijving. Bepaalde SUV’s hebben vaak nog achterwielaandrijving. Ook sportauto’s en luxe modellen kunnen achterwielaandrijving hebben. Rear wheel drive geeft de mogelijkheid om zwaar te beladen. Ook heb je over het algemeen wat meer grip omdat het gewicht van de auto beter is verdeeld dan bij voorwielaandrijving. Ook het feit dat de voorwielen bij dit systeem niet zowel hoeven te rijden als te sturen is in sommige situaties voordelig. Bij gladde wegen of veel vuil op de weg heb je echter wel minder grip. Tegenwoordig is AWD of 4WD populairder dan rear wheel drive.

All wheel drive

All wheel drive verdeelt de aandrijving, zoals de naam al doet vermoeden, over alle vier de wielen. Hierdoor kan er maximale voorwaartse tractie worden geproduceerd bij het optrekken, wat vooral bij gladde of viezere wegen heel handig is. Daarom is het ook zo geschikt voor off road terrein. Door de modder, zand en zo nodig sneeuw helpt all wheel drive je vrij makkelijk. De meeste systemen geven overigens wel meer power aan ofwel de voorste ofwel de achterste banden. Wanneer dit problemen oplevert kan dit vervolgens worden veranderd, zodat je daar zo min mogelijk van merkt. Dit systeem is bij elke fabrikant anders, zeker qua verdeling van de kracht op de voorste en achterste wielen. Bepaalde fabrikanten zetten het grootste deel van de kracht op de voorste, sommige verdelen het vrij gelijk en weer anderen zetten het grootste deel op de achterste. 

Four wheel drive

Je zou wellicht denken dat AWD hetzelfde is als four wheel drive. Zo wordt het ook regelmatig verkocht, maar er zijn wel degelijk verschillen. Vierwielaandrijving is bij uitstek geschikt voor off-road rijden, nog meer dan all wheel drive. Er kan hierbij ook vaak automatisch worden geswitcht tussen 2WD en 4WD. Bij vierwielaandrijving heb je simpelweg nog meer mogelijkheden dan bij all wheel drive, maar in de praktijk zullen verreweg de meesten dat nooit nodig hebben. De meeste mensen die zeggen vierwielaandrijving te hebben, zullen waarschijnlijk dan ook all wheel drive hebben.

Is 4WD of AWD veiliger?

Veel mensen denken dat een vierwielaandrijving auto veiliger is dan een tweewielaandrijving. Hoewel er zeker situaties zijn waarbij dat het geval is zijn er ook nadelen bij vierwielaandrijving. Remmen of draaien wordt bijvoorbeeld zeker niet makkelijker. Daarnaast heb je ook niets aan de voordelen bij gladde wegen als je te hard rijdt, wat veel mensen wel doen omdat ze zich veiliger wanen. In de meeste gevallen speelt het soort banden zelfs een grotere rol dan de aandrijving die je hebt.

Wat is voor mij het beste?

Waar moet jij dan voor kiezen als je twijfelt? In de meeste gevallen is 2WD prima, ook bij regen en zelfs lichte sneeuw. De voorkeur gaat dan uit naar voorwielaandrijving, tenzij je speciale eisen hebt aan een auto. AWD is ook prima, en werkt beter bij wat zwaardere sneeuw en lichte off road activiteiten. Alleen wanneer je echt veel off road rijdt en dat in heftige omstandigheden doet is 4WD aan te raden. Let op, zowel 4WD als AWD zorgt voor extra gewicht bij je auto. Hierdoor verbruik je dus meer brandstof.