Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

De toepassing van asbest in auto onderdelen

dapapWFP2x2ps9ZBRebb0JkFLZIwClsX02O1mGUm.jpeg


4-september-2020 | Site4Cars weetjes | Site4Cars
 

In het verleden is gebleken dat er in heel veel onderdelen van een auto asbest is verwerkt. Vooral in koppelplaten, pakkingen en remonderdelen is asbest verwerkt. Dit is sinds de jaren 90 verboden in de meeste Westerse landen, maar toch wordt er nog regelmatig asbest aangetroffen in verschillende onderdelen. Dit is deels te wijten aan de erfenis uit het verleden, het jarenlange asbestgebruik in de autoindustrie is niet zomaar verleden tijd. Daarnaast is het ook het gevolg de industrie in Aziatische landen, waar asbest nog steeds wordt gebruikt. In deze blog kijken we naar het asbestgebruik in remblokken, en wat dit betekent voor ons als consument. 

Waarom werd asbest jarenlang gebruikt?

Waarom werd asbest in eerste instantie dan heel veel toegepast in de auto industrie? Dat komt met name omdat men ontdekte dat asbestvezels slijtvast zijn, en daardoor heel geschikt om te gebruiken in rem onderdelen en frictiematerialen. Daarnaast hebben asbestvezels een grote treksterkte en zijn ze bestand tegen hoge temperaturen, wat vooral bij de motor en remmen natuurlijk heel handig is. Ook is asbest bijvoorbeeld gebruikt als isolatiemateriaal onderaan de motorkap of als brandwerende bekleding aan de binnenzijde hiervan. Asbest is op vele verschillende manieren toegepast in de auto, maar toch wel het meest bij rem onderdelen en pakkingen. 

De risico's van asbestgebruik in auto onderdelen

Het is algemeen bekend dat asbest niet goed is voor de mens en gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen. Dit probleem speelde ook op in de auto industrie, voornamelijk bij monteurs die onderhoudswerkzaamheden verrichten aan remblokken. Bij het schoonmaken en/of vervangen van remblokken werd de asbest in de lucht geblazen, met alle risico's van dien voor de monteur. In Nederland zijn meerdere rechtszaken geweest die dit probleem aan de kaak hebben gesteld. Deze rechtszaken zijn met name begonnen door oud-werknemers van garagebedrijven. Deze mensen hadden in sommige gevallen longkanker of andere ziekten opgelopen door de blootstelling aan asbestvezels. 

Mensen die zelf hun remblokken vervangen lopen natuurlijk hetzelfde risico. Dit risico is niet helemaal verdwenen omdat er vaak ongebruikte onderdelen zijn die al jarenlang op voorraad liggen, en dus al lang geleden gemaakt zijn. Als dit in een periode was waarin asbest nog steeds gebruikt mochten worden kan hier asbest in zitten. In sommige landen is asbest nog niet helemaal verboden, en in onderdelen die daar worden geproduceerd kan ook nog asbest zitten. 

Bij asbestgebruik in remblokken kan er ook nog verspreiding in de omgevingslucht voorkomen, wat met name in gebouwen als parkeergarages gevaarlijk kan zijn. Al met al zitten er aan asbestgebruik in remblokken en andere onderdelen behoorlijk wat risico's. Het is daarom ook maar goed dat het verboden is in de meeste landen, helaas zorgt dit er echter (nog) niet voor dat asbest niet meer voorkomt. 

Hoe staat het nu met asbestgebruik in auto onderdelen?

Zoals we al hebben gezegd komt asbest dus nog steeds voor in auto onderdelen. Dit ondanks dat het gebruik in veel landen is verboden, sinds midden jaren 90. Materialen die voor die tijd zijn gemaakt komen nog altijd voor, hoewel natuurlijk steeds minder. Dit risico wordt daarom steeds kleiner. Het feit dat in China en India nog steeds asbest wordt gebruikt is vervelender. Een aantal jaar geleden waren er in China nog steeds nieuwe remblokken te koop die asbest bleken te bevatten. In Amerika zijn er nog materialen met asbest op de markt die worden geproduceerd door kleinere bedrijven. Dit kan nog altijd legaal omdat er geen totaalverbod op asbest is. In Nederland is dit wel het geval.