Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Cilinderkoppakking; wat is het en hoe vervang ik deze?

SRLIsHTycJvosudc8WDlB1IYkPNQa071hVLJ0wp8.jpeg


18-februari-2020 | Kennisbank | Site4Cars
 

In de auto’s van tegenwoordig zitten allerlei pakkingen, zonder kan een auto simpelweg niet functioneren. Een van de vele pakkingen in een auto is de cilinderkoppakking, de afdichting tussen de cilinderkop en het motorblok. Daarom moet de koppakking bestand zijn tegen een hoge druk, om zo de ruimte tussen het motorblok en de cilinderkop vloeistofdicht te houden. In deze blog lees je alles over deze pakking, en ook hoe je deze zelf kunt vervangen!

Wat is een cilinderkoppakking nu precies? 

De cilinderkoppakking wordt vaak ook gewoon simpelweg koppakking genoemd, en is een belangrijke pakking in de moderne auto. Maar wat is een koppakking precies, en waarom heb ik deze nodig? Het is een afdichting tussen de cilinderkop en het motorblok, en zorgt ervoor dat de ruimte tussen de cilinderkop en het motorblok gas- en vloeistofdicht is. Op deze manier is de ruimte tussen de bovenkant van de cilinder en de onderkant van cilinderkop volledig dicht. Het is van groot belang dat je de juiste pakkingen hebt, van een goede kwaliteit. Een koppakking is gemaakt van hittebestendig en veerkrachtig materiaal, en in sommige gevallen ook nog versterkt met metaal. De functie van de cilinderkoppakking is daarnaast is ook om de motor te beschermen. Als de druk binnen de verbrandingsruimte te hoog oploopt, om welke reden dan ook, gaat eerst de cilinderkoppakking kapot voordat de motor schade oploopt.

Cilinderkoppakking kapot

Een koppakking zal na een tijdje gaan slijten, door slijtage en veroudering. Daarnaast kan het ook voorkomen dat de cilinderkoppakking acuut kapot gaat. Dit is een normaal proces en komt na een bepaalde tijd of aantal kilometers bij bijna elke auto voor. Het kan ook zijn dat je een lekkende koppakking hebt. Hierdoor kan het zijn je auto kleine hoeveelheden olie lekt, dat je minder vermogen hebt door een lagere compressie, dat je koelvloeistof verliest of dat er oververhitting optreedt. Dit kan zowel voorkomen bij een diesel als bij een benzinemotor, en komt redelijk vaak voor. Als je een van deze symptomen herkent of twijfelt, is het zaak om zo snel mogelijk actie te ondernemen zodat grotere problemen worden voorkomen.

Cilinderkoppakking vervangen; zo doe je het zelf

Een cilinderkoppakking vervangen is niet de moeilijkste reparatie, en met enige kennis redelijk eenvoudig zelf uit te voeren. Wel moet je dan naast wat kennis ook beschikken over de juiste materialen. Het lastigste aan het vervangen van de cilinderkoppakking is het bereiken van het onderdeel. Hiervoor moeten verschillende andere onderdelen worden verwijderd, tijdelijk uiteraard. Pas dan kun je bij de cilinderkoppakking en ben je in staat om deze te vervangen. Als je alle andere onderdelen hebt weggehaald moet je eerst de kopbouten losdraaien, dan kan je de koppakking demonteren. De kosten van een koppakking liggen niet hoog, zeker als je het zelf vervangt is dit geen dure reparatie.