Stuur je bericht of vraag naar:
06 28 77 77 40

 30 dagen bedenktijd

 Snelle levering

 Persoonlijke hulp

Kies een andere auto
Zoeken op kenteken
Handmatig zoeken

Bobine’s; alles wat jij erover moet weten!

KKzRPNnS07OcVOJFdgw2C7nul1ejRlwR3PfwlHEI.jpeg


6-november-2019 | Site4Cars weetjes | Site4Cars
 

Een bobine, wellicht heb je er al eens over gehoord. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Een bobine is een een transformator in het ontstekingssysteem van verbrandingsmotoren. Bobine is een Frans woord en betekent spoel of klos, en in Vlaanderen spreken ze ook wel van een bobijn. Een bougie genereert een vonk waardoor de ontsteking van brandstof kan geschieden. De spanning die hiervoor nodig is wordt geleverd door een bobine. Wat oudere auto’s hebben over het algemeen één bobine, moderne auto’s hebben vaak een bobineblok met hierop meerdere bobines. 

Wat doet een bobine precies?

Kort gezegd is de taak van de bobine om de laagspanning van het elektrische systeem om te zetten in een voor de ontsteking geschikte hoogspanning. Om uit te leggen wat een bobine precies doet is het makkelijk om eerst te kijken hoe een bobine eruit ziet. Een bobine bevat twee spoelen die zijn gemaakt van koperdraad, die om een weekijzeren kern zijn gewikkeld. De ene spoel is de laagspanningsspoel, ook wel de primaire spoel genoemd. Deze spoel heeft weinig windingen van dikke draad. De andere spoel is dan uiteraard de secundaire spoel. Dit is de hoogspanningsspoel en deze heeft juist veel windingen die zijn gemaakt van dunne draad. Samen vormen deze twee spoelen de transformator. De wikkelingen in de spoelen worden van elkaar gescheiden door laagjes isolerend papier.

De bobine bestaat dus uit een laagspanningskant en een hoogspanningskant. De werking van een bobine gaat als volgt:

  1. De contactpunten of onderbreker in de stroomverdeler worden onderbroken.
  2. De gelijkstroming van de primaire wikkeling naar massa wordt hierdoor onderbroken.
  3. Hierdoor wordt er in de secundaire spoel van de bobine een hoge inductiespanning opgewekt, dit is spanning tussen de 15.000 en 25.000 volt.
  4. Deze hoogspanning wordt via een verdeler naar de juiste bougie geleid. 
  5. Door de hoogspanning is de bougie in staat om een vonk te maken.
  6. Deze vonk van bougie ontsteekt het brandstofmengsel in de cilinder.
  7. Er ontstaat door de ontbranding van het mengsel een explosie die de zuiger naar beneden drukt.
  8. De krukas wordt door de zuiger in beweging gebracht.

Bobine kapot; hoe herken ik dit en wat nu?

Een bobine is net als veel onderdelen van een auto aan slijtage onderhevig. Dit komt door het constante gebruik en de weerstand van de bougies. Over het algemeen geldt dat hoe meer kilometers de auto heeft gereden, hoe meer kans op een defecte bobine. Ook een defecte stroomtoevoer of vocht kan echter voor schade en uiteindelijk uitval zorgen. Er zit helaas geen bepaalde termijn of aantal kilometers aan verbonden. Het is daarom belangrijk om je bobine regelmatig te (laten) controleren. Er zijn ook enkele symptomen die aangeven dat de bobine niet meer naar behoren werkt. Het kan zijn dat de auto niet meteen bij de eerste poging start, doordat de ontsteking niet direct lukt. Je kunt het ook horen en merken aan de motor, die niet lekker loopt en vaak anders klinkt. Tot slot kan het zijn dat het waarschuwingslampje aanspringt, dan moet je natuurlijk altijd kijken wat er mis is. 

Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan. Als de bobine minder vonken afgeeft slaat de motor nog wel aan, maar zal deze gaan draaien op minder cilinders waardoor de kracht afneemt. Hiermee door rijden is heel onverstandig, je kan de motor helemaal kapot rijden en dan ben je natuurlijk veel verder van huis.

Mijn bobine vervangen

Je kan de bobine natuurlijk laten vervangen door een monteur. In de meeste gevallen is de bobine echter goed bereikbaar en vrij snel te vervangen. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je zelf je bobine kan vervangen. Dit is een basisplan, want het kan per fabrikant en auto verschillen. Dit zijn echter over het algemeen de te nemen stappen.

  1. De eerste stap is een belangrijke omdat je werkt aan de stroomkring van de auto. Om deze reden moet de batterij altijd volledig van het elektriciteitscircuit worden afgekoppeld. 
  2. Verwijder nu de overkapping in de motor, hiervoor kun je verschillende gereedschappen nodig hebben. 
  3. Nu kun je de aanwezige kabels van de bobine verwijderen. Maak foto’s van hoe de kabels zijn geplaatst op de bobine of breng markeringen aan.
  4. De bobine kan nu worden afgeschroefd en verwijderd.
  5. Vervolgens kan de nieuwe bobine worden geïnstalleerd en vastgeschroefd.
  6. Verbind de kabels weer opnieuw, let er hierbij op dat dit op de goede manier gebeurd. 
  7. Breng de overkapping weer aan.
  8. Sluit de batterij aan en start de motor, deze moet meteen starten en goed klinken. Dan is de vervanging geslaagd!

Zorg er altijd voor de batterij is afgekoppeld wanneer je hieraan gaat werken, en let op de markeringen bij de aansluitingen. Fouten hierin kunnen zorgen voor niet functionerende cilinders en daarmee ben je weer terug bij af. Bobines kunnen overigens afzonderlijk worden vervangen, in tegenstelling tot bougies. 

Een nieuwe bobine kopen

Een nieuwe bobine kopen kun je uiteraard bij Site4Cars! Als je het zelf vervangt heb je enkel een bobine en wat gereedschap nodig, als je het laat doen drukt het zelf meebrengen van een bobine de kosten aanzienlijk. . Een bobine is in principe niet zo duur, denk aan bedragen tussen de 50 en 150 euro. Laat je het monteren loopt deze prijs uiteraard op, hoewel het niet heel lang duurt en dus ook niet veel kan kosten.

Wil je een nieuwe bobine bestellen maar weet je niet welke? Dat is makkelijk opgelost bij Site4Cars. Op basis van je kenteken of het chassisnummer kan je eenvoudig achterhalen welke bobines er op jouw auto zitten. Het kenteken geeft vaak meerdere opties, terwijl het chassisnummer vrijwel altijd de juiste bobine aangeeft. Daarnaast kan je ook zoeken via je merk, type en uitvoering auto. Ook dan komen de juiste onderdelen voor jou naar boven. De verkoper kan natuurlijk ook altijd achterhalen welke onderdelen je nodig hebt, hiervoor kun je natuurlijk ook altijd even contact opnemen.